Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
A Plague Tale: Requiem
A Plague Tale: Requiem
Nie sądziłem, że Asobo Studio potrafi przebić pierwowzór. Druga część A Plague Tale z podtytułem Requiem bije jednak jedynkę na głowę, ale to nie jest gra dla każdego. Mimo, że miejscami przebija się światło, to tytuł jest bezwzględnie brutalny, ciężki emocjonalnie i wyjątkowo mroczny, za to w świetny sposób pokazujący międzyludzkie relacje, rodzinne więzi i zachowanie społeczności podczas największego zagrożenia. Po raz drugi przenosimy się do średniowiecza, gdzie Amicia i Hugo walczą o przetrwanie, stawiając czoła tytułowej pladze szczurów i wojskom, które opanowały kraj.

Grę do recenzji pobraliśmy w ramach abonamentu otrzymanego od przedstawiciela marki Xbox.
GIERMASZ-Recenzja A Plague Tale: Requiem

Akcja osadzona jest we Francji w 1369 roku, ledwie kilka miesięcy po wydarzeniach przedstawionych w pierwowzorze. Rodzeństwo wraz z matką i ich przyjacielem alchemikiem Lucasem starają się ułożyć sobie życie, ale jak to w grach bywa, spokój trwa bardzo krótko. Plaga powraca, a Amicia i Hugo muszą ruszyć w daleką, pełną niebezpieczeństw podróż.

A Plague Tale: Requiem po raz kolejny stawia na widowiskową przygodę, łącząc eksplorację świata, z prostymi zagadkami środowiskowymi, dużą dawką skradania oraz bezpardonową, wielokrotnie bardzo brutalną walką. To prym wiedzie Amicia, która do perfekcji opanowała władanie procą. Kamienie nie tylko eliminują wrogów, ale też odblokowują zaryglowane drzwi czy wywołują hałas. Różnorodna amunicja pozwala na miotanie kulami ognia, ale też gaszenie go, wywoływanie eksplozji i przywoływanie szczurów. W końcu to małe gryzonie są tu największym zagrożeniem. Wystarczy zgaszenie pochodni wartownika, by zniknął on w setkach tysięcy małych paszcz, krzycząc z bólu i przerażenia. Tak, to nie jest gra dla dzieci. Przeciwnicy giną w płomieniach, od bełtów kuszy, mają rozbite głowy, noże wbite w klatkę piersiową, są duszeni czy wepchnięci w gniazda szczurów. Nie ma lekko, bo gdy rodzeństwo wpadnie w zasadzkę, także oglądamy dantejskie sceny. Mimo, że produkcja stawia głównie na elementy skradania, nie unika walki. Także Hugo i jego połączenie skazą ze szczurami ma tu duże znaczenie, ale nie zamierzam zdradzać Wam fabuły.

Gra oferuje mnóstwo zagadek środowiskowych, kombinowania, ale wszystko jest bardzo proste. Widok postaci z trzeciej osoby i pełna swoboda kamery pozwala dostrzec wszystko, co jest niezwykle przydatne przy chowaniu się przed wrogiem i zakradaniem się będą niezauważonym. Poziomy skonstruowane są właśnie pod tym kątem, by schować się, przeczekać, przetrwać, uniknąć wrogów i zabójczych szczurów. Kolosalne znaczenie ma tutaj ogień, odpowiednie rozstawienie palenisk i podpalanie ich, bo to jedyna obrona przed milionami wściekłych gryzoni.

A Plague Tale: Requiem zachwyca wykonaniem, wygląda obłędnie i to zarówno piękne słoneczne krainy, jak i mroczne części gry. Podczas przygody odwiedzamy tętniące życiem kolorowe miasta, malowniczą i rozległą wyspę, piękny zamek, ale też starożytne ruiny, ciemne jaskinie, mroczne podziemia i obrzydliwe, pełne szczurów lokacje. Zwłaszcza te ostatnie robią wrażenie, bo na ekranie pojawiają się setki tysięcy gryzoni. Ich nacierające fale powodują realne poczucie zagrożenia. Piski, świecące na czerwono oczy, szybkie przemieszczanie się i całkowity brak jakichkolwiek hamulców. Przerażające. Produkcja zachwyca wykonaniem, gra światła, ogromna liczba detali, piękna architektura, cudowne tereny zielone, wygląd postaci, animacje poruszania się, muzyka i udźwiękowienie. Wszystko na najwyższym poziomie. Ale nie to jest najważniejsze.

Emocje, relacje międzyludzkie, braterska więź. To największe atuty tej gry. Podczas wędrówki rodzeństwo zżywa się coraz bardziej, widać łączące ich uczucia, przejęcie się losem, wspólna opieka, ale też strach i gniew. Relacje Amicii i Hugo są wyjątkowe na wielu płaszczyznach, bo tkwią w tym piekle razem, muszą się o siebie troszczyć, ale mają własne problemy. Chłopca pożera skaza, obwinia się za wiele zdarzeń, opanowuje go zwątpienie i ma ochotę się poddać. Podobnie dzielna dziewczyna, która ma na głowie nie tylko młodsze rodzeństwo, ale też specyficzne relacje z matką. Także i ją dopada zwątpienie, bezsilność, choć wierzy w znalezienie lekarstwa na chorobę brata. Po drodze pojawia się też mnóstwo świetnie napisanych postaci, zarówno dobrych, jak i złych, co nie zawsze jest tak oczywiste. Tu cały czas odbywa się podróż po świecie i emocjach, od jasności i nadziei, po mrok i chęć poddania się. A sama końcówka gry to emocjonalna miazga.

A Plague Tale: Requiem to wyjątkowa produkcja, łącząca świetne wykonanie, fantastycznie napisaną historię, nakreślone postaci, po całe spektrum zachowań ludzkich. Emocjonalny rollercoaster w pięknej skorupie, z której pęknieć zaczynają wychodzić szczury. Koniecznie powinniście w nią zagrać.

Ocena: 8.5/10 [gra świetna, ale podobna mechanicznie do "jedynki", nie wprowadza wiele nowego]
 

Zobacz także

2024-11-16, godz. 07:00 SlavicPunk: Oldtimer [PlayStation 5] Jestem wielkim fanem science fiction, więc zapowiedź gry na podstawie twórczości Michała Gołkowskiego przyjąłem z wielkim zainteresowaniem. Moje oczekiwania… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 A Quiet Place: The Road Ahead [Xbox Series X] Tu właściwie trudno było obrać inną ścieżkę. A Quiet Place: The Road Ahead to produkcja na podstawie filmu "Ciche miejsce" i trudno sobie wyobrazić, żeby… » więcej 2024-11-16, godz. 07:00 Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven [PlayStation 5] Japońskie gry RPG potrafią wzbudzać skrajne emocje wśród graczy z zachodniej części świata. Tak jak część z nich uwielbia "mangowe oczy", fikuśne ubranka… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Squirrel with a Gun [PlayStation 5] Jedną z metryk, którą można ocenić daną grę, jest mnogość emocji, jaką wywołuje rozgrywka. Najbardziej pamiętamy te momenty, kiedy gra nas zaskoczy… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Kong: Survivor Instinct [Xbox Series X] King Kong to była zawsze ciężka przeprawa, zwłaszcza jeśli chodzi o gry. Od roku 1986 i klasycznej 8-bitowej produkcji Rampage, nie dostaliśmy tytułu, który… » więcej 2024-11-09, godz. 07:00 Dagon: Complete Edition [PlayStation 5] Chyba po raz pierwszy nie wystawię na koniec oceny, gdyż Dagon: Complete Edition nie jest grą, a narracyjną opowieścią. Twórcy z polskiego studia Bit Golem… » więcej 2024-11-02, godz. 07:00 Nikoderiko: The Magical World [PlayStation 5] Sympatyczny, fajnie animowany antropomorficzny lew (i jego kumpela, można grać we dwójkę na jednym ekranie) przemierza kolejne, bardzo ładnie wyrysowane… » więcej 2024-10-31, godz. 10:25 Undisputed [Xbox Series X] Żałuję, a zagorzalsi fani boksu i jednocześnie gracze pewnie żałują jeszcze bardziej, że takie produkcje pojawiają się tak rzadko. Undisputed ma swoje… » więcej 2024-10-21, godz. 18:11 Caravan Sandwitch [PlayStation 5] Lubię gry z otwartym światem, ale nie wszystkie. Wielkich molochów na setki godzin unikam, więc gdy trafiłem na Caravan Sandwitch, tytuł od razu wzbudził… » więcej 2024-10-21, godz. 18:26 Metaphor: ReFantazio [Xbox Series X] Nazwa tej gry może być myląca, a przynajmniej taka się wydaje, jeżeli nie zwróciliście wcześniej uwagi na zapowiedzi tego japońskiego RPG. Metaphor: ReFantazio… » więcej
12345