Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
The Elder Scrolls IV Oblivion Remastered
Zacznę tym razem od wniosków. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered nie spodoba się każdemu. Na pewno będzie duża grupa graczy, i to wbrew pozorom całkiem młodych, którzy lubią takie produkcje, ale gra, która ma 19 lat po prostu musi się liczyć z pewnymi ograniczeniami w popularności. Nawet jeśli jest remasterem. I to bardzo dobrym.

Dostęp do gry zapewnił Xbox Polska
Recenzja The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Słuchajcie, umówmy się tak - jeśli ktoś będzie chciał dokładnie poznać Obliviona i jego historię, specyfikę - to zapraszam do internetu. Niespecjalnie mam tu czas, żeby dokładnie opisywać czym było to RPG, opowiem o podstawach, a skupię się na tym, jak udało się go odświeżyć i co to zmienia.

The Elder Scrolls IV: Oblivion na półkach pojawił się w 2006 roku i podbił serca recenzentów oraz graczy - przynajmniej dużej części. Bogaty świat, epicka historia, rozległe krajobrazy - to wszystko było przepisem na sukces. Teraz mamy to samo, tylko na nowo. No, prawie. Bo to wciąż remaster, ale taki, że widywałem remaki gorszej jakości. Graficznie na pewno nie można się przyczepić, rzeczywiście w niektórych miejscach brakuje detali, niektóre budowle są zbyt gładkie, niektóre postaci trochę sprawiają wrażenie wyciętych z papieru. Podobnie z wybranymi wnętrzami. Ale jeśli chodzi o całokształt, większość twarzy, wyposażenia, landszafty - może nie to, że wyglądają jak współczesna produkcja, ale potrafią przyciągnąć oko. Nie straciły nic ze swojej oryginalności, uroku, a zyskały współczesny wygląd. Tu jedno z moich ulubionych określeń na takie remastery - wygląda niemal tak, jak nam się wydaje, że wyglądał prawie 20 lat temu.

Nie wszystko jednak wytrzymuje zderzenie z współczesnymi wymaganiami. System walki ewidentnie pochodzi z poprzedniej epoki i niektórych, nieprzyzwyczajonych graczy może solidnie sponiewierać. Podobnie animacje, no nie wszystko tu gra, szczególnie bieg postaci, przede wszystkim wrogów, którzy wyglądają, jakby pod nimi cały czas znajdowała się bieżnia. Są też zbyt częste ekrany wczytywania, animacje twarzy także pozwalają nam poczuć powiew internetu z Neostrady na twarzy.

No i teraz tak. Geriatria podobna mi - z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie tu bawiła się doskonale. Ja wciąż Obliviona mam na dysku, nie przeszkadzają mi niektóre archaizmy, a nawet więcej - one też dają kupę radochy, bo to trochę jak odwiedziny w starym domu, z którego wyprowadziliście się lata temu, a który w międzyczasie przeszedł gruntowny remont. Widzicie zmiany, które robią wrażenie, jest ładniej i bardziej estetycznie. Ale podłoga wciąż skrzypi w tym miejscu, w którym pamiętaliście - a to sprawia jeszcze więcej radochy.

Ale to jeszcze nie koniec, bo jest grupa bardzo młodych graczy, która lubuje się w takich produkcjach. Mam nastoletniego syna, od niego wiem, że takie gry są szalenie popularne; ta młodzież wciąż zagrywa się w Gothica i czeka na remake, bo część tego drewna też trafia w jej gust. Nie wiem dlaczego. Nie chcę przez to powiedzieć, że to produkcja dla wszystkich. Dużą część graczy odrzuci, ale spodoba się znacznie większej grupie, niż mogłoby się wydawać. 8/10
 

Zobacz także

2025-09-20, godz. 16:34 Hirogami [PlayStation 5] Był taki czas, wiele, wiele lat temu, jakoś na początku transformacji ustrojowej, kiedy z Państwa Środka zaczęły napływać do nas masowo wyroby Made in… » więcej 2025-09-20, godz. 16:26 Metal Eden [PlayStation 5] Jak w kilku słowach polecić komuś polską grę Metal Eden? Taki Ghostrunner 2, ale zamiast miecza jest broń palna, a zamiast motocykla tocząca się kula… » więcej 2025-09-20, godz. 16:24 Metal Gear Solid Delta: Snake Eater [PlayStation 5] Drodzy Gracze, oto przed Wami remake jednej z najlepiej wspominanych gier wszech czasów, która w chwili premiery zachwycała filmową narracją, połączeniem… » więcej 2025-09-13, godz. 08:11 Bad Cheese [PlayStation 5] Wiedziałem, że to będą ciężary, które zostaną w głowie na długo. Bad Cheese to polski pierwszoosobowy psychodeliczny horror inspirowany Myszką Miki… » więcej 2025-09-13, godz. 08:10 Hotel Galactic [PC - wczesny dostęp] Wyobraźcie sobie, że wychodzicie na spacer i macie ochotę po prostu pobłąkać się bez celu, jak to zbłąkane dusze mają w zwyczaju, ale przez przypadek… » więcej 2025-09-13, godz. 08:09 Indiana Jones i Wielki Krąg: Zakon Olbrzymów - dodatek [Xbox Series X] To nie będzie długa recenzja. Nawet, żeby ją trochę wydłużyć postanowiłem zadać filozoficzne pytanie - czy recenzje mają sens? Przynajmniej w niektórych… » więcej 2025-09-13, godz. 08:08 Hell is Us [PlayStation 5] Trudno jest rozpocząć tą recenzję. Zdradzając wam kulisy - sam początek zmieniałem dosłownie kilka razy. Bo nie wiadomo, na czym się skupić przy Hell… » więcej 2025-09-06, godz. 08:10 Killing Floor 3 [Xbox Series X] Weterani dokładnie wiedzą o co chodzi, będą tu się czuć jak ryby w wodzie, choć z drugiej strony gracze stęsknieni za serią mają, no umiarkowane powody… » więcej 2025-09-06, godz. 08:06 Terra Nil [PC] Chciałem relaksującej gry o ratowaniu planety, a dostałem stresujące połączenie strategii i city buidera. W sensie stresowałem się o każdą roślinę… » więcej 2025-09-06, godz. 08:05 Karate Survivor [PlayStation 5] Rzuć się na hordy przeciwników, walcz dzielnie kilka minut, polegnij, rozwiń postać, spróbuj ponownie. Tak w skrócie wygląda Karate Survivor, surwiwalowa… » więcej
34567