Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Metroid Prime Remastered
Metroid Prime Remastered
A czemu nie ogłosili zupełnie nowej części, z klasycznym widokiem w dwóch wymiarach i rozgrywką niczym w Metroid Dread i innych "tradycyjnych" odsłonach serii? - utyskiwałem w duchu, gdy pojawiła się informacja o gruntownie zremasterowanym klasyku Metroid Prime z 2002 roku (który zresztą od razu w dniu ogloszenia pojawił się w sklepie, niezbyt częsta to praktyka wydawców wszelakich). - Staroć jeszcze z Gamecube'a, remaster nie remake, no przecież cudów nie ma - kontynuowałem swoje duchowe narzekania. Jednocześnie pojawiały się jednak myśli, że: widziałem już gruntowne remastery, które się udały - a i przecież Metroid Prime w chwili premiery był niezwykle chwalony i jest ujmowany na listach najlepszych gier wszechczasów. Ostatecznie, z pewną taką nieśmiałością, wyruszyłem na planetę Tallon IV... żeby szybko zbierać szczękę z podłogi.

Grę do recenzji dostaliśmy od dystrybutora Nintendo na Polskę firmy Conquest entertainment a.s.
GIERMASZ-Recenzja Metroid Prime Remastered

Zacznijmy więc od - w mojej ocenie - najważniejszej kwestii: mianowicie, jak ten tytuł się zestarzał w sferze wizualnej? Powyżej znajdziecie film, w którym porównano wersję najstarszą, z konsoli Gamecube, na którą pierwotnie ta gra powstała - z wersją na Wii (tu w oprawie zmieniono tylko rozdzielczość właściwie) - i obecnym remasterem na Switcha. Różnice widać gołym okiem, recenzowana gra idealnie pasuje do coraz popularniejszego wśród wydawców określenia, że "to mniej niż pełny remake, ale więcej niż zwykły remaster". No tu jest DUŻO więcej poprawek, niż zwykłe podbicie rozdzielczości. Plansze obudowano zdecydowanie ładniejszymi teksturami, poprawiono animacje, efekty świetlne - właściwie wszystko. Z drugiej strony (co wspomniany filmik świetnie pokazuje), to jednak dalej ten sam Metroid Prime, który zebrał tak znakomite recenzje w 2002 roku. I w 2023 roku wygląda świetnie na przenośnym Switchu. Wow, naprawdę się nie spodziewałem, że będzie tak dobrze...

... co oczywiście wynika również z najważniejszej cechy tej produkcji. Mianowicie, po prostu, pod względem mechaniki rozgrywki to jest świetny projekt! Zastanawiałem się, jak można zrobić metroidvanię z widoku oczu bohatera w trójwymiarowych lokacjach (wszak klasyka gatunku to platformówkowy widok w dwóch wymiarach)? No więc, Metroid Prime udowodnił już ponad 20 lat temu, że z tym zagadnieniem można sobie poradzić w koncertowy wręcz sposób. Świetne projekty plansz, bardzo udana mapa (a zastanawiałem się przed rozgrywką, jak to zostało rozwiązane?), która naprawdę pomaga w eksploracji labiryntu tuneli i pomieszczeń.

Zresztą, o ponadczasowości tego projektu świadczy także to, o czym pisałem wcześniej. Czyli wystarczyło obudowanie Metroid Prime nowocześnie wyglądającymi teksturami czy animacjami, aby gra bez problemu broniła się zarówno wyglądem jak i mechaniką po tych ponad dwóch dekadach od premiery. Oczywiście można zwrócić uwagę, że lokacje nie są przesadnie obładowane elementami i że dobitnie jednak przypomina ten fakt o dacie powstania tej produkcji - ale to, jak sprytnie twórcy maskowali techniczne ograniczenia, jak schludnie grę wymyślono, jak dobrze nieco ascetyczna oprawa spina się z tematyką science fiction... Naprawdę, choć miałem wątpliwości o czym wspomniałem, praktycznie od pierwszych scen pochłonął mnie wykreowany na ekranie świat. Jedno, drobne zastrzeżenie: przy dosyć stonowanej kolorystyce i częstym wykorzystywaniu gry świateł i cieni, zabawa w dobrze oświetlonym pomieszczeniu czy w ciągu dnia może sprawić nieco problemu. Ale nie jest to wada gry, pamiętam jak w "soulsach" eksplorując jakieś lochy zasłaniałem okna w czasie dnia, bo na ekranie niewiele było widać. I oczywiście "problem" znikał, gry odpalałem Metroid Prime wieczorem.

Do tego mechanika, którą tak polubiłem już wcześniej, owa metroidvania. Czyli nie wszystkie lokacje będą dostępne od razu, cały twist polega na odnajdywaniu ulepszeń, dzięki którym odblokujemy te przejścia. Choć fakt, zdarzają mi się czasami sytuacje, gdy nie jestem pewien - czy czegoś jeszcze nie umiem/nie mam, czy jednak mogę gdzieś dotrzeć, tylko przegapiłem jakąś ścieżkę, albo zręczności mi brakuje? Ale, także dzięki dobrej, trójwymiarowej mapie, da się w tym połapać. Fabularnie - po raz kolejny - mamy sprytnie rozwiązany patent owej "gołej" postaci, która musi się wszystkiego uczyć na nowo: gdy po katastrofie w przestrzeni kosmicznej bohaterka Samus Aran ucieka z płonącego statku piratów i po serii awarii super-kombinezonu ląduje na planecie pozbawiona większości umiejętności i gadżetów. Oczywiście, jakby się nad tym głębiej zastanowić: to dlaczego starożytna rasa Chozo miała zostawić w swoich ruinach te wszystkie zabawki dla naszej bohaterki i to jeszcze lata temu?... Ale nie wnikajmy aż tak mocno, ok?

Moje wątpliwości - jeszcze przed włączeniem Metroid Prime - wzbudzał też sposób pokazania akcji, czyli widok, z jakiego obserwujemy lokacje. Cóż, FPP "first person perspective", najczęściej przeradza się w FPS czyli "pierwszoosobową strzelankę". Nie pasowało mi to do gatunku metroidvanii. Ale recenzowana gra, choć jak najbardziej można i trzeba w niej strzelać, nigdy nie była pozycjonowana jako strzelanka właśnie. Raczej jako przygodowa gra akcji. Więc chociaż nie oferuje dynamiki starć niczym z sieciowej "młócki", to idealnie wyważa balans między eksploracją, rozwiązywaniem zagadek środowiskowych a walką z wrogami.

Atmosferę zabawy świetnie podkręca też muzyka [oczywiście gra w tle w wersji audio tej recenzji]. Co prawda nie jestem jakimś wielkim weteranem serii (bo grałem jeszcze tylko w Metroid Dread), ale klimat wylewający się z ekranu jest jednym z wyróżników tych produkcji. Nasza bohaterka Samus Aran nie ma zbyt wielu okazji, aby zabrać głos, te gry stanowczo nie są "przegadane". Ale samo przemierzanie lokacji buduje narrację, podobny zabieg zastosowano zresztą w serii "souls". Ciężko to opisać, ale synergia między oprawą muzyczną, dźwiękową a grafiką i rozgrywką w efekcie daje graczowi wyjątkowe doświadczenie.

Nie napisałem tego wprost, ale - co chyba wybrzmiało już z tego tekstu - oczywiście siadałem do Metroid Prime po raz pierwszy. Więc czytacie wrażenia gracza nie obarczonego bagażem sentymentu, wspomnień młodości czy czego jeszcze. Jeżeli je macie, to można też wybrać spośród kilku rodzajów sterowania, jest też to klasyczne - ale nawet nie sprawdziłem, przyznaję. Bo usiadłem do konsoli z prostym założeniem: czy współczesny gracz, mający przecież tak gigantyczny wybór nowszych, świetnie też wyglądających produkcji - ma tu czego szukać? Metroid Prime w tym kontekście to... znakomita gra! Po prostu. Nie daję "dychy" tylko dlatego, żeby nie rozleniwić wydawcy. Prosimy o nowego Metroida - a i pewnie tak czy owak kolejnych remasterów serii się doczekamy. No, jeżeli będą takie jak Metroid Prime, to nawet nie będę dyskutował. Tylko grał.

Ocena: 9,5/10
 

Zobacz także

2023-07-15, godz. 06:00 Arcade Paradise [Xbox Series X|S] Gdy obejrzałem trailer z automatami arcade, więcej mi do szczęścia nie było potrzeba, w końcu mam trochę lat i przypomniała mi się moja młodość. Jednak… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 Park Beyond [PC] Czasem kombinacje, o których byśmy nie pomyśleli, dają świetne efekty. Pastelowa poszetka do czarnego garnituru, ser z owocami czy mango z chilli to tylko… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 Bramble: The Mountain King [Xbox Series X] Bramble: The Mountain King to przygodowa gra akcji, osadzona w świecie nordyckich baśni. Po trailerach czy pierwszych minutach obcowania z grą myślałem, że… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Final Fantasy XVI [PlayStation 5] Zabawne, że o jednym z najważniejszych elementów tej gry to właściwie lepiej nie wspominać, żeby nikomu nie zepsuć tej niesamowitej i mrocznej przygody!… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Aliens: Dark Descent [Xbox Series X] Ostatnie kinowe historie dotyczące "Obcego" nie miały szczęścia. Fani uniwersum narzekali przede wszystkim na jakość fabuły, która niektórych raziła… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 F1 23 [PC] Nie będę ukrywać - jak zresztą większość naszego giermaszowego składu jestem fanem Formuły 1. Abstrahując już od moich sympatii na torze, kiedy dostałem… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 Planet of Lana [Xbox Series X] Planet of Lana jest dla mnie przykładem powiedzenia idealna gra do Game Passa. Krótka, ładna, z ciekawą mechaniką, ale raczej bym jej nie kupił. Gdyby nie… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 Layers of Fear [Xbox Series X] Pierwsze pytanie tutaj brzmi: Czym tak naprawdę jest nowe Layers of Fear? Z tym jest problem. Powiedzmy, że jest to swego rodzaju rozszerzona wersja poprzednich… » więcej 2023-06-17, godz. 06:00 Everdream Valley [Xbox Series X] Everdream Valley dostałem w prezencie bym sobie ewentualnie sprawdził. No i przyszedł dzień, w którym grę uruchomiłem, znając ogólne pojęcie o tym polskim… » więcej 2023-06-10, godz. 06:00 Diablo IV [PlayStation 5] Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie - ależ idealnie ten cytat z Boskiej Komedii Dantego tu pasuje! Taki napis witał wszystkich grzeszników… » więcej
1011121314