Wpisuje się w klasyczne ramy oparte na kontraście trzech części o odmiennym charakterze. Wczoraj, 16 lutego 2024 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza zabrzmiał po raz pierwszy Koncert skrzypcowy Zbigniewa Bagińskiego – kompozytora bardziej znanego na świecie niż w Polsce, zwłaszcza w rodzinnym Szczecinie.
Jestem wdzięczny Filharmonii, że mogłem usłyszeć swój utwór w mieście, w którym zaczynałem nauki muzyczne, na dodatek w 75. rocznicę moich urodzin – powiedział Zbigniew Bagiński.
- Byłem zaskoczony reakcją publiczności. To się bardzo rzadko zdarza, żeby na utwór, w końcu nieznany – przecież pierwszy raz tu grany, była taka burzliwa i spontaniczna reakcja. Tak że jestem bardzo szczęśliwy – uzupełnił kompozytor.
Koncert nadzwyczajnie wykonała skrzypaczka Maria Sosnowska-Sakowska.
- Nie było to proste zadanie, ale starałam się odwzorować zamysł kompozytora, który polegał na tym, że w pierwszej części skrzypce są instrumentem orkiestry, w drugiej części – skrzypce solo z orkiestrą, a trzecia część opowiada o tym, jak skrzypce „walczą” z orkiestrą. I próbowałam to przełożyć na to, jak sama gram na co dzień z tą orkiestrą – jestem częścią tej orkiestry. Było to specyficzne i bardzo wzbogacające doświadczenie – powiedziała skrzypaczka.
Równie doskonale wybrzmiał Koncert wiolonczelowy nr 1 Grażyny Bacewicz w interpretacji Zuzanny Sosnowskiej, która na bis wykonała z siostrą, Marią drugą część „Zingaresca” z czteroczęściowego duetu Erwina Schulhoffa.
- Bardzo się cieszymy, że miałyśmy możliwość zagrania razem, a przy tym zrobienia niespodzianki na koncercie, żeby jeszcze czymś zaskoczyć publiczność, więc obie chciałyśmy dostarczyć słuchaczom jak najwięcej – podsumowała wiolonczelistka.
Orkiestrą symfoniczną doskonale dyrygował Szymon Bywalec – jeden z najwybitniejszych specjalistów muzyki współczesnej w kraju, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Orkiestry Muzyki Nowej, z którą dokonał kilkudziesięciu światowych i polskich prawykonań zarejestrowanych na wielu płytach. Artysta przypomniał ponadto kompozycję „Dalal” Petera Hindertüra i Poemat symfoniczny „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała” op. 28 Richarda Straussa.
Zobacz także
![](../serwis_informacyjny/pliki/2015/127936/2015-07-31_1438360706_9.jpg)
![](../serwis_informacyjny/pliki/2021/2021-03-15_161582980610.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-25_161935842310.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-25_161933505810.jpg)
![](../serwis_informacyjny/pliki/2017/2017-02-26_148813270310.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-23_161918201010.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-22_161908599410.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-18_161893703910.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-18_161874434910.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-04-16_161858808210.jpg)