Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Krzysztof Krawczyk, fot. Januarybratek, źródło: www.pl.wikipedia.org/Januarybratek
Krzysztof Krawczyk, fot. Januarybratek, źródło: www.pl.wikipedia.org/Januarybratek
Trzy pokolenia śpiewają piosenki z Jego repertuaru. Nagrał ich tysiące, które zarejestrował na ponad stu płytach. Krzysztof January Krawczyk – polski wokalista obdarzony barytonowym głosem, gitarzysta i kompozytor, rozpoczął swoją przygodę ze sceną w 1963 roku w zespole „Trubadurzy”. Po dziesięciu latach zdecydował się na solową karierę. Jego popularność wyznaczały liczne trasy koncertowe w Europie i na świecie oraz wiele nagród i wyróżnień. Śpiewał różnorodną muzykę od popu poprzez rhythm & bluesa, swing, soul, jazz, rock and rolla, country, tango, kolędy, piosenki i pieśni religijne, aż po dance, folk, funky, reggae, muzykę cygańską i biesiadną.

Z Krzysztofem Krawczykiem spotykałam się wielokrotnie. Po Jego śmierci sięgnęłam do swojego archiwum rozmów i doznałam siły nadprzyrodzonej… Znalazłam wywiad z Artystą, który nie wiem dlaczego, czekał na montaż, aż do wczoraj... Chyba głos Krzysztofa z góry, wskazał mi zapomniane spotkanie. Rozmawiałam z Nim w garderobie przed koncertem ok. 10 lat temu. Premiera dopiero dziś...
Ramon Tebar – dyrygent. Fot. [Cezary Aszkiełowicz]
Ramon Tebar – dyrygent. Fot. [Cezary Aszkiełowicz]
Piątkowy koncert (9 kwietnia 2021 roku) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza wypełnił m.in. słynny Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową Aarona Coplanda. Dzieło powstało w 1947 roku w erze swingu, której królem był Benny Goodman. Śladem wybitnego amerykańskiego kompozytora i założyciela wielu orkiestr jazzowych podążył laureat międzynarodowych konkursów solowych i kameralnych, klarnecista Piotr Wybraniec. Na program wieczoru złożyła się się również „Sinfonietta” Francisa Poulenca. Orkiestrę poprowadził doskonały hiszpański dyrygent Ramon Tebar, kierownik muzyczny Florida Grand Opera, dyrektor artystyczny Opery Neapolitańskiej i główny dyrygent gościnny Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji. Po wieczorze transmitowanym na platformie streamingowej Filharmonii, który otworzyła kompozycja „Divertissement” Jacques'a Iberta, z artystą spotkała się Dorota Zamolska.

Praca Rycharskiego w Kahan Art Space w Wiedniu. fot. [materiały Akademii Sztuki]
Praca Rycharskiego w Kahan Art Space w Wiedniu. fot. [materiały Akademii Sztuki]
Daniel Rycharski od kilku lat związany ze szczecińską Akademią Sztuki prezentuje od niedawna swoje prace w Kahan Art Space w Wiedniu. Artysta koncentruje się na wsi, jej historii i tradycji. Rycharski pracuje na styku różnych kontekstów społecznych i politycznych, krytycznie badając napięcia między miejską i wiejską Polską, prawami mniejszości i większości. Często bezpośrednio czerpie z symboli religijnych i przenosi je do swojego osobistego świata. Czyniąc to, zwraca uwagę na ścisły związek między władzą polityczną i religijną w kraju. Artystyczne strategie Rycharskiego obejmują instalacje w publicznych przestrzeniach miejskich i wiejskich, w które włącza społeczność, jej język, rzemiosło i historię.
W Wiedniu wystawił kilka swoich prac zrealizowanych wcześniej Polsce i za granicą. Kuratorką wystawy „Klatki”, która potrwa w Wiedniu do 14 maja, jest Kasia Mat Uszyńska. Główne wątki ekspozycji dotyczą historii Żydów i antysemityzmu, homofobii oraz uchodźców. Wątkiem splatającym wszystkie te zagadnienia, jest temat wiary.
fot. [materiały prasowe]
fot. [materiały prasowe]
Andrzej Titkow - wybitny scenarzysta, reżyser, producent filmów dokumentalnych i fabularnych, a także poeta, świętował 50-lecie pracy twórczej. W zeszłym roku ukazała się jego książka "Inteligent niepokorny w kraju realnego socjalizmu" (Wydawnictwo Adam Marszałek). To zbiór esejów i artykułów "eksplorujących filmowe i literackie kręgi, ale przede wszystkim swoiste świadectwo zmagań wybitnego twórcy kultury z przeciwnościami systemu politycznego. Na jej kartach pojawiają się takie postaci jak: Andrzej Bursa, Tadeusz Konwicki, Marek Hłasko, ale między nimi jest jeszcze cały osobny i bardzo szczególny świat". Niedawno swoją premierę miał pełnometrażowy dokument "Ten Lublin", a wkrótce ukaże się też jego najnowszy tom poetycki "Popiół i popiół" (Instytut Mikołowski). Jak pisze Leszek Szaruga: "Ta opowieść, silnie zakorzeniona w tradycji, jest jednym z tych poetyckich głosów, które kultywują wiarę w sens wspólnoty spajanej pragnieniem wolności i odpowiedzialności za los człowieka. Są też te wiersze kolejnym mocnym przypomnieniem wystąpień programowych tej formacji pokoleniowej, którą krytyka obdarzyła mianem Nowej Fali".

Posłuchaj rozmowy Konrada Wojtyły z Andrzejem Titkowem.
fot. [Teatr Nie Ma]
fot. [Teatr Nie Ma]
Teatr "Nie Ma", autorski teatr Tatiany Malinowskiej -Tyszkiewicz, mimo pandemii, co tydzień, zaprasza na spektakle. W czasie oficjalnego zamknięcie instytucji kultury, oni pracują cały czas. Na widowni stawiane są aparaty nagrywające i cały spektakl - grany na żywo - prezentowany jest w streamingu.
W ostatni piątek na widowni zasiadła tylko Małgorzata Frymus. Przed nią trzy kamery i zespół teatralny, obok ekipa realizatorów. W miniony piątek (9 kwietnia 2021) można było zobaczyć komedię absurdu "Bobby Watson", w kolejny piątek o godz. 20.00 "Pirania".
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
W piątek (16 października) miała premierę nowa płyta Marii Sadowskiej "Początek nocy". Po długiej, bo 6 - letniej przerwie od ostatniego krążka wokalistka zdecydowała się nagrać album, który łączy różne muzyczne gatunki. Są tu spokojne ballady, piosenki taneczne i z elementami jazzu, a do współpracy zaprosiła min. Kayah i Leszka Możdżera.
Przypomnijmy Maria Sadowska pierwszy solowy album wydała w 1995 roku. "Początek nocy" to jej 12 krążek jeśli policzymy zarówno płyty solowe, jak i covery oraz soundtrack z muzyką do jej filmu "Dzień kobiet", bo Maria Sadowska to też reżyserka m.in. głośnej "Sztuki kochania". Na styczeń przyszłego roku zapowiedziano premierę najnowszego "Dziewczyn z Dubaju" w jej reżyserii. O płycie i trochę o filmie z Marią Sadowską rozmawia Marzena Szóstak.