Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Materiały promocyjne organizatora wystawy
Materiały promocyjne organizatora wystawy
Widma, demony, dziady. Przenikają przez szczeliny, osiadają w tkankach, zadamawiają się w zakamarkach, których sami często nie chcemy oglądać. Siedzą w nas i pobudzają strach.
Duet Winkler/Żarski rozkodowuje znaczenie złych duchów, odczarowuje je i przywraca im podmiotowość. Zamiast próbować je przepędzić, artyści wyciągają do nich rękę i zadają pytanie: co by się stało, gdybyśmy zaprzyjaźnili się z naszymi demonami?

Na wystawie "Imiona" w Trafostacji Sztuki Szczecin była Małgorzata Frymus.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Fot. Kamila Kozioł [Radio Szczecin]
Fot. Kamila Kozioł [Radio Szczecin]
Kryzys wyobraźni to temat wystawy "We can't built what we can't imagine" w Muzeum Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Szczecinie. Ekspozycja została otwarta dla publiczności w miniony czwartek (14.11.). Stawia pytanie o to, jaką rolę odgrywa wyobraźnia w budowaniu wspólnoty, empatii i nadziei.

Małgorzata Frymus rozmawiała z kuratorami wystawy.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Retrowersje. Nowe, całkiem stare szczecińskie Podzamcze - to tytuł otwartej w miniony czwartek wystawy w Trafostacji Sztuki Szczecin. To opowieść o najstarszej i zarazem najmłodszej dzielnicy Szczecina

To tutaj we wczesnym średniowieczu narodziło się miasto, którego najnowsza historia rozpoczyna się po drugiej wojnie światowej dopiero w latach 80/90-tych XX wieku wraz z wizjami i planami jego odbudowy.

Na gruzach historycznej zabudowy, w dawnym układzie miasta, powstały nowe kamienice, których wysokie ceramiczne dachy i tynkowane elewacje nawiązują do świetności tego obszaru w XVII i XVIII wieku – bez dosłownego kopiowania dawnych form. Nowe Podzamcze miało stać się sercem Szczecina łączącym funkcje turystyczne, usługowe i rozrywkowe.

Dzieje przywracania atmosfery i klimatu Podzamcza opowiadane są przez materiały historyczne: archiwalne projekty architektoniczne, filmy, artefakty i dokumentacje fotograficzne. Równolegle, w ramach ekspozycji, prezentowane są prace współczesnych artystów i twórców, którzy przyglądają się procesowi odbudowy tej części Szczecina i pokazują, w jaki sposób zmaterializowała się wizja zarazem najstarszej i najmłodszej jego dzielnicy.

Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Marią z twórcami wystawy
Wystawa "Przytul Polskę". Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Wystawa "Przytul Polskę". Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Od 31 sierpnia w Fabryce Wody w Szczecinie można... przytulać Polskę. To wystawa, na którą zaprasza Dom Kultury 13 Muz.

Celem projektu „Przytul Polskę" jest wzmacnianie poczucia wspólnoty oraz tożsamości kulturowej, a jej centralnym elementem jest angażująca zmysły ekspozycja, na której można dotykać obiekty, instalacje, rozpoznawać dzieła sztuki a nawet podejmować językowe wyzwania.

Zwiedzanie ekspozycji oraz uczestnictwo w warsztatach są bezpłatne. Zwiedzanie z edukatorem trwa około 45 minut, ale można na wystawie spędzić nawet kilka godzin. Formularz zgłoszeniowy znaleźć można na stronach: Domu Kultury 13 Muz i Fabryki wody.

Polskę przytulała Małgorzata Frymus.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
W Zamku Książąt Pomorskich otwarto w czwartek wystawę prac Eugena Dekkerta. Jest to jubileuszowa ekspozycja niemieckiego malarza, tworzącego głównie pejzaże, ukazująca wszystkie fazy długoletniej działalności twórczej Dekkerta. Prezentuje artystę jako pejzażystę krajobrazów morskich, górskich, od widoków wsi i małych miejscowości do scen portowych. Uważany jest za najważniejszego „portrecistę” rodzinnego miasta.

W Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie aż do lutego, można oglądać wyjątkową, jubileuszową wystawę najważniejszych dzieł artysty.
Pozłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Tomasz Lipski na swojej wystawie "Quantum Babylon" , w dosłownym tego słowa znaczeniu. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Tomasz Lipski na swojej wystawie "Quantum Babylon" , w dosłownym tego słowa znaczeniu. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Roman Lipski powraca do Muzeum Narodowego w Szczecinie z "Quantum Babylon", immersyjną wystawą nowych prac wykonanych w technologii kwantowej – najnowszym obszarze, który artysta eksploruje w swojej dynamicznie rozwijającej się twórczości.

Łącząca elementy wideo, dźwięku i rzeźby instalacja odkrywa możliwości, jakie narzędzia Czwartej Rewolucji Przemysłowej mogą być wykorzystane w sztuce.

W czasie jedenastu lat od ostatniej wystawy Lipskiego w Muzeum w Szczecinie w 2014 roku zatytułowanej po prostu "Malarstwo", Lipski zaczął wykorzystywać nowe technologie, które coraz bardziej wkraczają w naszą codzienność. Sięgnął po nie, jak po nową inspirację, poszerzenie pola swojej twórczości: odłożył malowanie neo-romantycznych krajobrazów, które uczyniły go ulubieńcem kolekcjonerów, galerii sztuki i muzeów. Czyniąc to dokonał spektakularnej wolty w zawodowych i artystycznych wyborach, co doprowadziło go do światowej czołówki liderów tworzących sztukę przy użyciu najnowszych technologii.

Z artystą spotkała się Małgorzata Frymus.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Wystawa szczecińskiego artysty, Konrada Turbaczewskiego. Fot. Katarzyna Wolnik-Sayna [Radio Szczecin]
Wystawa szczecińskiego artysty, Konrada Turbaczewskiego. Fot. Katarzyna Wolnik-Sayna [Radio Szczecin]
To próba opowiedzenia o chwili, w której nie dzieje się nic, a jednak dzieje się wszystko. W Morskim Centrum Nauki otwarto nową wystawę szczecińskiego artysty, Konrada Turbaczewskiego "Przestrzeń i pauza".

Można ją oglądać w Strefie Wystaw Czasowych Morskiego Centrum Nauki (na pierwszym piętrze) do końca sierpnia.

Z Konradem Turbaczewskim rozmawiała Katarzyna Wolnik-Sayna.
Posłuchaj rozmowy Katarzyny Wolnik-Sayny
1234567