Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Krzysztof Krawczyk, fot. Januarybratek, źródło: www.pl.wikipedia.org/Januarybratek
Krzysztof Krawczyk, fot. Januarybratek, źródło: www.pl.wikipedia.org/Januarybratek
Trzy pokolenia śpiewają piosenki z Jego repertuaru. Nagrał ich tysiące, które zarejestrował na ponad stu płytach. Krzysztof January Krawczyk – polski wokalista obdarzony barytonowym głosem, gitarzysta i kompozytor, rozpoczął swoją przygodę ze sceną w 1963 roku w zespole „Trubadurzy”. Po dziesięciu latach zdecydował się na solową karierę. Jego popularność wyznaczały liczne trasy koncertowe w Europie i na świecie oraz wiele nagród i wyróżnień. Śpiewał różnorodną muzykę od popu poprzez rhythm & bluesa, swing, soul, jazz, rock and rolla, country, tango, kolędy, piosenki i pieśni religijne, aż po dance, folk, funky, reggae, muzykę cygańską i biesiadną.

Z Krzysztofem Krawczykiem spotykałam się wielokrotnie. Po Jego śmierci sięgnęłam do swojego archiwum rozmów i doznałam siły nadprzyrodzonej… Znalazłam wywiad z Artystą, który nie wiem dlaczego, czekał na montaż, aż do wczoraj... Chyba głos Krzysztofa z góry, wskazał mi zapomniane spotkanie. Rozmawiałam z Nim w garderobie przed koncertem ok. 10 lat temu. Premiera dopiero dziś...
Ramon Tebar – dyrygent. Fot. [Cezary Aszkiełowicz]
Ramon Tebar – dyrygent. Fot. [Cezary Aszkiełowicz]
Piątkowy koncert (9 kwietnia 2021 roku) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza wypełnił m.in. słynny Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową Aarona Coplanda. Dzieło powstało w 1947 roku w erze swingu, której królem był Benny Goodman. Śladem wybitnego amerykańskiego kompozytora i założyciela wielu orkiestr jazzowych podążył laureat międzynarodowych konkursów solowych i kameralnych, klarnecista Piotr Wybraniec. Na program wieczoru złożyła się się również „Sinfonietta” Francisa Poulenca. Orkiestrę poprowadził doskonały hiszpański dyrygent Ramon Tebar, kierownik muzyczny Florida Grand Opera, dyrektor artystyczny Opery Neapolitańskiej i główny dyrygent gościnny Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji. Po wieczorze transmitowanym na platformie streamingowej Filharmonii, który otworzyła kompozycja „Divertissement” Jacques'a Iberta, z artystą spotkała się Dorota Zamolska.

Praca Rycharskiego w Kahan Art Space w Wiedniu. fot. [materiały Akademii Sztuki]
Praca Rycharskiego w Kahan Art Space w Wiedniu. fot. [materiały Akademii Sztuki]
Daniel Rycharski od kilku lat związany ze szczecińską Akademią Sztuki prezentuje od niedawna swoje prace w Kahan Art Space w Wiedniu. Artysta koncentruje się na wsi, jej historii i tradycji. Rycharski pracuje na styku różnych kontekstów społecznych i politycznych, krytycznie badając napięcia między miejską i wiejską Polską, prawami mniejszości i większości. Często bezpośrednio czerpie z symboli religijnych i przenosi je do swojego osobistego świata. Czyniąc to, zwraca uwagę na ścisły związek między władzą polityczną i religijną w kraju. Artystyczne strategie Rycharskiego obejmują instalacje w publicznych przestrzeniach miejskich i wiejskich, w które włącza społeczność, jej język, rzemiosło i historię.
W Wiedniu wystawił kilka swoich prac zrealizowanych wcześniej Polsce i za granicą. Kuratorką wystawy „Klatki”, która potrwa w Wiedniu do 14 maja, jest Kasia Mat Uszyńska. Główne wątki ekspozycji dotyczą historii Żydów i antysemityzmu, homofobii oraz uchodźców. Wątkiem splatającym wszystkie te zagadnienia, jest temat wiary.
Piotr Wybraniec – klarnecista. Fot. [Marcin Kaletka]
Piotr Wybraniec – klarnecista. Fot. [Marcin Kaletka]
Piotr Wybraniec – solista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie uświetnił swoją grą piątkowy koncert (9.11.2021). Brawurowo wykonał słynny Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową Aarona Coplanda z orkiestrą pod dyrekcją doskonałego hiszpańskiego dyrygenta Ramona Tebara.

Jest absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. dr hab. Arkadiusza Adamskiego. Część studiów odbył w ramach stypendium w Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo w Porto w klasie prof. Nuno Pinto. Edukację kontynuował w Królewskim Konserwatorium w Hadze pod okiem prof. Pierre’a Woudenberga, gdzie w ramach studiów na profilu orkiestrowym odbywał staż w Residentie Orkestr/The Hague Philharmonic. Jest laureatem wielu nagród na konkursach kameralnych i klarnetowych, m. in. CIA Award na 20th IJMF w Amsterdamie, pierwszej na Ogólnopolskim Konkursie Dętych Zespołów Kameralnych w Warszawie, trzeciej na XXXI Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu i pierwszej na Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie. Koncertował na prestiżowych, międzynarodowych festiwalach muzycznych, takich jak m.in. Gergiev Festival w Rotterdamie, Warszawska Jesień, Chopin i jego Europa, Young Euro Classic w Berlinie, Istanbul Music Festival w Istambule, Fjord Cadenza w Norwegi, Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” w Warszawie, czy International Jewish Music Festival w Amsterdam.

Współpracuje z wiodącymi Polskimi orkiestrami, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Kameralną Miasta Tychy „Aukso”, Sinfonietta Cracovia, NFM Orkiestra Leopoldinum, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Filharmonii Poznańskiej. Miał przyjemność koncertować z takimi artystami jak m.in. Valery Gergiev, Garrick Ohlsson, Gautier Capuçon, Lisa Batiashvili, Soyoung Yoon, Alexander Gavrylyuk, Christian Tetzlaff, Stefan Asbury, Aleksandra Kurzak, Tabea Zimmermann, Andrey Borecko, Kirill Karabits. Był też stypendystą Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia.

Piotr Wybraniec jest ponadto jednym z założycieli zespołu muzyki etnicznej „Dance of Fire” w składzie: Waldemar Żarów (klarnet basowy, basethorn), Tomasz Żymła (klarnet basowy) i Grzegorz Tobis (klarnet, instrumenty perkusyjne). Spotkanie z Artystą rozpoczyna kompozycja grupy pt. „Freylach Dance”, a kończy „Mitzva Tanz”.
Kadr z filmu "Ajtia o tym dlaczego diabeł kuleje"
Kadr z filmu "Ajtia o tym dlaczego diabeł kuleje"
"Jest nam bardzo miło podzielić się super wiadomością. Film animowany "Ajtia o tym dlaczego diabeł kuleje" została zakwalifikowana do konkursu głównego 16-th Anim!Arte - International Festival AnimArte Animation Festival of Brazil w Rio de Janeiro" napisali na swoim fanpage'u Katarzyna Zimnoch i Paweł Kleszczewski, czyli Konik Film Studio.

"Ajtia..." to krótki film animowany. Dawno temu na rajskich pastwiskach Pan Bóg wypasał swoje owce. Diabeł pasący niedaleko stado swych kóz, zapragnął odebrać Bogu zwierzęta. Opowieść została oparta na ludowej bajce ajtiologicznej czyli takiej, która na zdrowy chłopski rozum tłumaczy świat, jego powstanie i zasady nim kierujące. Film został zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Kultura w sieci. W warstwie muzycznej wykorzystane zostały oryginalne przykłady muzyki karpackiej.
fot. [http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Helena_Majdaniec]
fot. [http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Helena_Majdaniec]
"Zakochani są wśród nas", "Rudy rydz" czy "Jutro będzie dobry dzień". Piosenki Heleny Majdaniec w latach 60. XX wieku nuciła cala Polska. Dlaczego "królowa twista" nagle przestała być tak bardzo popularna?
"Cyrograf - historia z życia Heleny Majdaniec" słuchowisko o jednej z najbardziej znanych szczecinianek, w najbliższy poniedziałek, 5 kwietnia. W rolach głównych występują: Krystyna Maksymowicz i Arkadiusz Buszko. Reżyseria Paweł Niczewski, realizacja akustyczna: Witold Mickiewicz, muzyka: Paweł Rozmarynowski.

Kanwą opowieści, autorstwa biografa Heleny Majdaniec - Rafała Podrazy, jest wydarzenie, które według świadków miało miejsce na początku lat 70. XX wieku i w znaczący sposób zaważyło na karierze jednej z największych gwiazd polskiego bigbitu. Z Rafałem Podrazą autorem m.in. książki "Helena Majdaniec. Jutro będzie dobry dzień", rozmawiała Joanna Skonieczna.
„Jac&Jerry” ze szczecińskimi symfonikami. Fot. [Sebastian Wołoch]
„Jac&Jerry” ze szczecińskimi symfonikami. Fot. [Sebastian Wołoch]
W ramach laboratorium muzyki elektronicznej ze znanego już cyklu „SoundLab" Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie prezentowane są różnorodne brzmieniowo propozycje. Tym razem przestrzeń filharmonicznego holu wypełnił dialog kameralistów z brzmieniem nieakustycznym. Młodzi muzycy Orkiestry zarejestrowali awangardowy program współczesnych kompozytorów i niejako weszli w dyskurs dźwiękowy generowany elektronicznie przez berliński duet „Jac&Jerry".

W wykonaniu szczecińskich symfoników zabrzmiały utwory Giovanniego Sollimy oraz Guillaume'a Connessona, kompozytorów urodzonych w drugiej połowie ubiegłego wieku. Sollima w swojej twórczości inspiruje się zarówno muzyką jazzową, rockową, jak i etniczną rejonu Morza Śródziemnego. Na jego muzykę silnie oddziałuje także minimalizm. Twórca współpracujący m.in. z amerykańską poetką i wokalistką Patti Smith zaangażowany jest w działania „Silk Road Project" powstałego z inicjatywy uznanego na świecie wiolonczelisty Yo-Yo My. Guillaume Connesson natomiast, jest jednym z najpopularniejszych kompozytorów francuskich. Jego utwory wykonują słynne Orkiestry Symfoniczne m.in. National de France, BBC oraz filharmoniczne z Brukseli, Houston i Filadelfii.

„Jac&Jerry" (Jacek Jara i Jerzy Mizgiert), to działający w Berlinie duet, łączący świat muzyki elektronicznej z brzmieniem instrumentów akustycznych. Współtwórcą duetu jest znany doskonale szczecińskiej scenie klubowej Jerry Jerson (Jerzy Mizgiert). Od 10 lat za gramofonami, ze swoją ogromną kolekcją płyt winylowych gra w Berlinie oraz Szczecinie, a także na słynnych festiwalach, takich jak m.in. „Audioriver" i „Plötzlich Am Meer". Jest producentem i
organizatorem wydarzeń muzycznych, a także autorem kompilacji muzycznych promujących polską scenę muzyki elektronicznej. Współtworzył ponadto kolektyw „Black Cookies Soundsystem" i „Mju Trio".

O projekcie „Jac&Jerry The men from off-world colonies", w którym biorą udział szczecińscy symfonicy Karolina Hyla-Wybraniec (skrzypce), Klara Świdrów (wiolonczela), Filippo Del Noce (flet), Piotr Wybraniec (klarnet), pianiści Krzysztof Figiel i Rafał Kowalczyk oraz duet „Jac&Jerry", z artystami rozmawia Dorota Zamolska.
1234567
fot. [materiały prasowe]
fot. [materiały prasowe]
Andrzej Titkow - wybitny scenarzysta, reżyser, producent filmów dokumentalnych i fabularnych, a także poeta, świętował 50-lecie pracy twórczej. W zeszłym roku ukazała się jego książka "Inteligent niepokorny w kraju realnego socjalizmu" (Wydawnictwo Adam Marszałek). To zbiór esejów i artykułów "eksplorujących filmowe i literackie kręgi, ale przede wszystkim swoiste świadectwo zmagań wybitnego twórcy kultury z przeciwnościami systemu politycznego. Na jej kartach pojawiają się takie postaci jak: Andrzej Bursa, Tadeusz Konwicki, Marek Hłasko, ale między nimi jest jeszcze cały osobny i bardzo szczególny świat". Niedawno swoją premierę miał pełnometrażowy dokument "Ten Lublin", a wkrótce ukaże się też jego najnowszy tom poetycki "Popiół i popiół" (Instytut Mikołowski). Jak pisze Leszek Szaruga: "Ta opowieść, silnie zakorzeniona w tradycji, jest jednym z tych poetyckich głosów, które kultywują wiarę w sens wspólnoty spajanej pragnieniem wolności i odpowiedzialności za los człowieka. Są też te wiersze kolejnym mocnym przypomnieniem wystąpień programowych tej formacji pokoleniowej, którą krytyka obdarzyła mianem Nowej Fali".

Posłuchaj rozmowy Konrada Wojtyły z Andrzejem Titkowem.
fot. [Teatr Nie Ma]
fot. [Teatr Nie Ma]
Teatr "Nie Ma", autorski teatr Tatiany Malinowskiej -Tyszkiewicz, mimo pandemii, co tydzień, zaprasza na spektakle. W czasie oficjalnego zamknięcie instytucji kultury, oni pracują cały czas. Na widowni stawiane są aparaty nagrywające i cały spektakl - grany na żywo - prezentowany jest w streamingu.
W ostatni piątek na widowni zasiadła tylko Małgorzata Frymus. Przed nią trzy kamery i zespół teatralny, obok ekipa realizatorów. W miniony piątek (9 kwietnia 2021) można było zobaczyć komedię absurdu "Bobby Watson", w kolejny piątek o godz. 20.00 "Pirania".
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
W piątek (16 października) miała premierę nowa płyta Marii Sadowskiej "Początek nocy". Po długiej, bo 6 - letniej przerwie od ostatniego krążka wokalistka zdecydowała się nagrać album, który łączy różne muzyczne gatunki. Są tu spokojne ballady, piosenki taneczne i z elementami jazzu, a do współpracy zaprosiła min. Kayah i Leszka Możdżera.
Przypomnijmy Maria Sadowska pierwszy solowy album wydała w 1995 roku. "Początek nocy" to jej 12 krążek jeśli policzymy zarówno płyty solowe, jak i covery oraz soundtrack z muzyką do jej filmu "Dzień kobiet", bo Maria Sadowska to też reżyserka m.in. głośnej "Sztuki kochania". Na styczeń przyszłego roku zapowiedziano premierę najnowszego "Dziewczyn z Dubaju" w jej reżyserii. O płycie i trochę o filmie z Marią Sadowską rozmawia Marzena Szóstak.