Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
"Polita" Sylwia Różycka i Michał Janicki. Fot. Włodzimierz Piątek.
"Polita" Sylwia Różycka i Michał Janicki. Fot. Włodzimierz Piątek.
Premiera "Polity" musicalu ze scenografią w 3D w reżyserii Janusz Józefowicza odbyła się wczoraj wieczorem (14.09.2024) na scenie Teatru Polskiego w Szczecinie.

To ponad dwugodzinna opowieść o jednej z największych gwiazd kina niemego - Poli Negri, z muzyką Janusza Stokłosy, kostiumami Katarzyny Banuchy. W miniony czwartek (12.09.2024) przed pierwszym pokazem z publicznością, a po środowej próbie generalnej odwiedziliśmy Teatr Polski i udało mi się porozmawiać z aktorami odtwórcami głównych ról Pola Negri i Ernstem Lubitschem.

Ale po premierowym sobotnim pokazie porozmawiała z Radiem Szczecin Janusz Józefowicz.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Frymus i rozmowy z Sylwią Różycką i Michałem Janickim. a i Michał Janicki
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z reżyserem Januszem Józefowiczem.
Fot. Robert Stachnik.
Fot. Robert Stachnik.
Tomasz Lewandowski – dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Lalek „Pleciuga” zaplanował w nadchodzącym sezonie współczesną dramaturgię oraz adaptacje klasyki literatury. Główną grupę odbiorców stanowić będzie najmłodsze pokolenie widzów.

Ważnym elementem naszej działalności w kolejnym sezonie artystycznym, obok wyzwań repertuarowych, będzie edukacja teatralna i działania inkluzywne.

Planowane działania mają na celu dalszy rozwój świadomego odbioru kultury wśród publiczności dziecięcej, ale także rozbudowanie propozycji teatralnych dla młodzieży i dorosłych.

Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Tomaszem Lewandowskim o nowym sezonie w Pleciudze
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Tomaszem Lewandowskim o Kontrapunkcie i jego komponowaniu.
Jakub Józef Orliński & Aleksander Dębicz: #LetsBaRock
Jakub Józef Orliński & Aleksander Dębicz: #LetsBaRock
Najnowszy album Jakuba Józefa Orlińskiego zatytułowany jest "#LetsBaRock" jest efektem współpracy z pianistą, kompozytorem i aranżerem Aleksandrem Dębiczem.

Można na nim znaleźć popularne utwory Händla, Monteverdiego, Purcella i Vivaldiego. Znalazły się też  trzy nowe kompozycje Aleksandra Dębicza oraz hit zespołu Hey „Moja i twoja nadzieja”!

Do artystów dołączyli do nich dwaj czołowi przedstawiciele polskiej sceny popowej: Marcin Ułanowski na perkusji i Wojciech Gumiński na basie. Całość to świetnie brzmiący album z wykorzystaniem fortepianu, kontrabasu, perkusji, Mooga i wokalu.

Premiera krążka planowana jest 27 września 2024. a koncert w Szczecinie 6 październik w Filharmonii imienia Mieczysława Karłowicza. 
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Jakubem Józefem Orlińskim i Aleksandrem Dębiczem.
Aleksander Kruczek zwycięsca 24.Wielkiego Turnieju Tenorów. Fot Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Aleksander Kruczek zwycięsca 24.Wielkiego Turnieju Tenorów. Fot Robert Stachnik [Radio Szczecin]
588 róż otrzymał zwycięzca 24 Wielkiego Turnieju Tenorów. Publiczność zadecydowała, że najpiękniej zaśpiewał Aleksander Kruczek.
Tenor wykonał dumkę Jontka z IV aktu opery „Halka” Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” oraz arię Hrabiego Tassila z I aktu operetki „Hrabina Marica” Emmericha Kálmána „Graj Cyganie” z finiszem… na głowie (bowiem artysta zatańczył na finał swojej arii).

Aleksander Kruczek jest absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach i Studium Wokalno-Baletowego przy Teatrze Muzycznym w Gliwicach. Uczestniczył w Programie Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
W Teatrze Muzycznym w Gliwicach śpiewał m.in. w „Orfeuszu w piekle”, „Carmen”, „Nocy w Wenecji”, „Hrabinie Maricy” i „Wesołej wdówce”. Współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Kameralną w Warszawie, TW-ON – tu grał w spektaklach: „Goplana” jako Grabiec, „Oniegin” jako Triquet (2016), i Teatrem Wielkim w Poznaniu – jako Szujski w „Borysie Godunowie”. Swoje umiejętności prezentował m.in. na Europejskim Festiwalu Muzycznym „Gloria”, Śląskim Festiwalu im. Beethovena, XVII Festiwalu „Ave Maria”, XXV Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej i XIII Letnim Festiwalu Muzycznym w Krynicy-Zdroju. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych.

W 24. Wielkim Turnieju Tenorów wzięło udział łącznie 8 tenorów: trzech z Polski, dwóch z Korei Południowej i po jednym z Ukrainy, Kanady i Hiszpanii.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Maria Sławek - skrzypce zagrała muzykę żydowską XX wieku na 7. Dniach Muzyki Żydowskiej. Fot. Małgorzata Frymus
Na początek 7. Dni Muzyki Żydowskiej w Szczecinie zaplanowano recital solowy i spotkanie z Marią Sławek - wykładowczynią Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Polskiej Akademii Nauk, a także prezeską Instytutu Mieczysława Wajnberga.

Maria Sławek odkryła wiele arcydzieł muzyki żydowskiej, a jej koncerty i nagrania sprawiają, że wróciły one na koncertowe mapy Polski i wielu innych krajów.
Maria Sławek na 7. Dni Muzyki Żydowskiej o muzyce żydowskiej XX wieku.
Maria Sławek na 7. Dni Muzyki Żydowskiej o muzyce Mieczysława Wajnberga
Przemysław Neumann – dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii w Szczecinie (od lewej) i Piotr Krzystek – prezydent Szczecina witają publiczność koncertu otwierającego sezon artystyczny 2024/2025 Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Fot. Cezary Aszkiełowicz
Przemysław Neumann – dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii w Szczecinie (od lewej) i Piotr Krzystek – prezydent Szczecina witają publiczność koncertu otwierającego sezon artystyczny 2024/2025 Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Fot. Cezary Aszkiełowicz
Ponad 200 stron ma nowy program na najbliższy sezon w Filharmonii imienia Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Od 1 września dyrektorem Filharmonii jest Przemysław Neumann, do niedawna dyrektor Filharmonii w Opolu.

ze strony Filharmonii (filharmonia.szczecin.pl)

Nowy dyrektor jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Filharmonii Poznańskiej, Białostockiej, Koszalińskiej, Gorzowskiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc dyrygentem i kierownikiem orkiestry.

Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę dydaktyczną w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu, w latach 2019-20 przewodnicząc jej jako kierownik. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2019 – profesora uczelnianego. Alma Mater stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z akademicką Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje.

W 2015 roku Przemysław Neumann objął stanowisko dyrektora Filharmonii Opolskiej. Zbiegło się to w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką, co zaowocowało cyklem koncertów Polska Muzyka Zapomniana (prezentujących głównie utwory skomponowane w czasie zaborów) oraz serią wydawniczą o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Przemysław Neumann pełni funkcję prezesa. Prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów.


Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Przemysławem Neumannem
Wieczór w Teatrze kwartalnik Teatru Polskiego.
Wieczór w Teatrze kwartalnik Teatru Polskiego.
Teatr Polski w Szczecinie choć na wskroś nowoczesny postanowił kontaktować się ze swoimi widzami także w tradycyjny sposób. Właśnie ukazał się "Wieczór w Teatrze" kwartalnik Teatru Polskiego.

"Będziemy pisać tam o tym co się u nas dzieje i jakie mamy plany. Opowiemy też o tym czego na pierwszy rzut oka nie widać, a bez czego czy może raczej kogo teatr nie funkcjonuje" - powiedziała nam jedna z autorek nowego czasopisma Monika Gapińska - Krzyżanowska specjalista ds. mediów i promocji Teatru Polskiego.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Moniką Gapińską.
1234567
Michał Gierke i jego nowa ksiązka. Fot. Małgorzata Frymus
Michał Gierke i jego nowa ksiązka. Fot. Małgorzata Frymus
Średniowieczną franczyzą można nazwać lokacje miast na prawie magdeburskim. Władca miał ziemię, którą "sprzedawał" grupie ludzi , a ci według pewnego schematu - dość demokratycznego budowali miasto. Michał Gierke z Książnicy Pomorskiej zbadał ten temat i wydał książkę "Geneza i rozwój miast Nowej Marchii do połowy XIV w."

Książka jest doktoratem badacza.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Michałem Gierke cz 1
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z Michałem Gierke cz 2
Michał Buszewicz dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego od 1 stycznia 2025 i Jakub Skrzywanek dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego do 31 sierpnia2024 r. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Michał Buszewicz dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego od 1 stycznia 2025 i Jakub Skrzywanek dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego do 31 sierpnia2024 r. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Michał Buszewicz dramaturg i reżyser teatralny będzie nowym dyrektorem artystycznym Teatru Współczesnego w Szczecinie. To już od stycznia przyszłego roku.

Do końca sierpnia tę funkcję pełnił Jakub Skrzywanek, który od 1 września przeniósł się do Krakowa, gdzie objął stanowisko dyrektora artystycznego Narodowego Starego Teatru. Jakub Skrzywanek obiecał do końca roku kalendarzowego wspierać Współczesny.

W najbliższym sezonie Teatr zrealizuje 7 premier. Będzie można zobaczyć mikro musical w Teatrze Małym "Nie twoja kolej, kochanie", potem na Dużej Scenie dwa spektakle: "Frankensteina" oraz "Na rauszu"
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus z dyrektorami Teatru Współczesnego.
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie w 2004 roku, a już rok później została wyróżniona nagrodą za Najlepszy Debiut Aktorski przez Jury Festiwalu Polskiego Filmu Fabularnego w Gdyni za "Masz na imię Justine". Za ten sam obraz na Festiwalu Filmowym w Mons w Belgii, otrzymała nagrodę za Najlepszą Rolę Kobiecą. Ta kreacja zaważyła nie tylko na jej karierze, ale i życiu.

Aktorka Anna Cieślak walczy o prawa ciężko doświadczonych kobiet, działając w Fundacji La Strada. Zapewne właśnie dlatego tak koncertowo zagrała w kolejnej odsłonie serialu "Szadź" żonę seryjnego mordercy, w którego rolę wcielał się Maciej Sztur.

Pochodzi ze Szczecina i tęskni za jego przestrzenią.
Posłuchaj rozmowy Katarzyny Wolnik-Sayny