Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Kiedy dowiedziałem się, że wkrótce w moje ręce wpadnie ten oto tytuł - byłem bardzo podekscytowany. W końcu nie często ma się możliwość zmierzenia z serią-legendą i nie mówię tego od tak na wyrost. Total War: Warhammer - bo o tym tytule mowa to gra, która z pewnością rozpala tysiące, jak nie setki tysięcy graczy na całym świecie. Sama seria Total War bawi nas już bodajże 16 lat - można więc spokojnie powiedzieć, że to już drugie pokolenie graczy przemierza zawiłe scenariusze poszczególnych jej części. A było ich w sumie dziesięć, każda o innej fabule - od czasów rzymskich, średniowiecza, wojen napoleońskich aż po czasy nowożytne. Gra przez ten cały czas mocno się przeobrażała. Zmieniały się nie tylko realia o jakie oparto rozgrywkę, ale także i oprawa graficzna, która teraz potrafi zagotować nie jednego poczciwego blaszaka.


Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Total War: Warhammer
Mam także nieodparte wrażenie, że z każdą kolejną pozycją seria Total War stawała się coraz... trudniejsza, bardziej złożona i wymagająca. Sądzę, że to dobry kierunek rozwoju, bo większość nowych gierek staje się coraz prostsza i hmm.. krótsza. Tego tutaj na szczęście nie uświadczymy.

W najnowszym Warhammerze fani tej serii znajdą wszystko to, za co wielbią tego typu gry. To przede wszystkim cholernie trudna i rozbudowana strategia. Całość fabuły opiera się na ciągłej rywalizacji kilku ras o władzę nad całym światem. A dokładniej to czterech ras - imperium ludzi, zielonoskórych, w których skład wchodzą gobliny i orki, hordy nieumarłych no i industrialnych krasnoludów. Oprócz tego w swojej rozgrywce natrafimy na dużo więcej innych, neutralnych frakcji.

A więc mamy rozbudowany świat fantasy, w którym możemy w mgnieniu oka stać się władcą jednej z krain, państw, czy imperiów. Musimy przy tym wykazać się dość dużymi umiejętnościami zarządzania i planowania. Sukcesywnie rozwijać nasze początkowo małe państewko pamiętając przy tym o jego sile militarnej.

Cała rozgrywka już tradycyjnie oparta jest o system tur, w których to ramach realizujemy poszczególne zadania, misje i rozkazy. Tak więc gromadzimy zapasy, rekrutujemy armię, handlujemy z sąsiadami, knujemy, spiskujemy, podbijamy tereny.. i mooożna tak wymieniać niemal w nieskończoność, bo gra to typowy sandbox. Tutaj nasza piaskownica praktycznie nie ma ograniczeń, chociaż może nie do końca. Jednym z nich jest np. anihilacja naszych wrogów, wtedy nasza rozgrywka po prostu się kończy, albo co gorsza nasza przegrana - na początku radziłbym wyposażyć się w duże pokłady cierpliwości - bo nauki będzie sporo.

Niezwykle widowiskowo prezentują się same walki. Zarządzając oddziałami możemy je obserwować niemal z każdej pozycji - wzlatywać na dużą wysokość by objąć wzrokiem całe pole walki, czy stać się jednym z tysięcy wojowników, którzy maszerują na oddziały wroga. Jako dowódca potyczki musimy zwracać uwagę na bardzo wiele czynników - ukształtowanie terenu, liczebność i pozycję wrogich jednostek, czy też ich wyszkolenie, uzbrojenie. I nawet pomimo tego, że w końcu będziemy w stanie dość sprawnie zarządzać naszymi oddziałami w walce, musimy też liczyć po prostu na szczęście, bo decyzje podejmowane przez naszych rywali nigdy nie są takie same i wymagają od nas błyskawicznej reakcji.

Warto także dodać, że każda z oddzielnych frakcji wymaga od nas innego stylu rozgrywki. Żeby nie spoilować no i oczywiście przekornie nic nie ułatwiać powiem tylko, że grająć jedną z ras musimy stawiać na rozwój technologii, inna na przykład wymaga od nas jak największych inwestycji w naszą armię, kolejna natomiast wymusza na nas rozwój ekonomii i handlu. Cóż dojście do takich wniosków na pewno zabierze wam trochę czasu, ale gwarantuje wam, że nie będzie to czas stracony, a przyjemnie spędzone godziny.

I musze tutaj podkreślić, że gra raczej nie pomaga młodym, dopiero początkującym graczom w zrozumieniu tej złożonej mechaniki. Samouczek jest raczej umowny, skrótowy co można uznać za pewien minus. Ale z drugiej strony trzeba zdać sobie sprawę z tego, że seria Total War to niemal od zawsze gry dla pasjonatów. Zapaleńców, którzy zanim klikną kolejną turę muszą mieć niemal wszystko opracowane i dopracowane na tip top.

Moim zdaniem, każdy inny typ gracza raczej prędzej czy później się Total Warem znudzi. Dla wielu natłok informacji jakie trzeba przyswoić, decyzji jakie trzeba podjąć by odnieść w rozgrywce sukces będzie po prostu zbyt duży. Gdy ktoś kiedykolwiek pyta mnie o to, czy w jakikolwiek tytuł serii Total War warto zagrać - odpowiadam mu pytaniem, czy jest gotowy na to, by dostać w twarz wiadrem pełnym wody... właśnie taki szok przeżyłem, gdy po raz pierwszy kilka ładnych lat temu odpaliłem tę strategię.

Nowy Total War to na pewno gra dobra, ale nie wiem czy bardzo dobra. Grając w Warhammera miałem nieodparte wrażenie, że ktoś zaserwował mi nieco odgrzewany kotlet. Z jednej strony oczywiście niezwykle przyjemnie było wrócić do starej dobrej strategii, znów dostać srogie "bęcki" by w końcu móc pokazać znak Viktorii, ale.. no właśnie, jest to małe ale, które sprawiło, że nie sądzę, że do świata najnowszego Total Wara szybko powrócę. Z drugiej strony wiem, że cała seria właśnie tak ma wyglądać. To za to cenią ją tysiące graczy i widząc ich niezwykle pozytywne opinie w internecie nie mam wątpliwości - gra po prostu trafiła w ich gusta.

A czy trafi w Wasze? Cóż, przekonajcie się sami... Cześć!
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345