Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Nie będzie to łatwe. Ale też Future Unfolding nie jest grą łatwą w odbiorze. Pierwszy raz chyba podczas pracy dla Giermaszu mam problem, żeby zaklasyfikować przedmiot recenzji do jakiegoś konkretnego gatunku. W internecie spotkałem się z określeniem "gra eksploracyjna". To chyba najwłaściwsze słowo, ale na pewno nie wyczerpujące tematu. Bo to jest niezwykła gra... Są tytuły ładne, brzydkie. Fajne i niefajne. Ale są też gry, które aspirują do czegoś więcej. Takie właśnie jest Future Unfolding. Niezależna produkcja ze studia Spaces of Play. Wszystko to brzmi bardzo zagadkowo, ale cała produkcja taka jest. Na pewno jest intrygująca. Balansująca na granicy wyobraźni albo snu. No dobra. To jakieś moje wrażenia. Ale co właściwie widzimy, kiedy odpalimy grę?

Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Future Unfolding
Widzimy naszego bohatera. Z góry. Albo bohaterkę. Grafika jest na tyle - może nie niedokładna, co niekonkretna - że można sobie dopowiedzieć samemu: kim właściwie sterujemy? Potem zapoznajemy się właśnie ze sterowaniem. Zapomnijcie o jakimś samouczku. Nie ma czegoś takiego. Sami poznajemy możliwości postaci. Nie jest to nic skomplikowanego, ale to kolejna rzecz, która klasyfikuje Future Unfolding do gier nietypowych. A potem już przemierzamy. Przemierzamy różnokolorowe lasy, które rozmazują się jak na płótnach impresjonistów, przemierzamy równiny, napotykamy różne stworzenia; przyjazne, wrogie i neutralne. I odkrywamy.

Odkrywamy, bo w sumie nie wiemy nic. Nie ma żadnego filmiku wprowadzającego. Żadnych obrazków. Żadnego wprowadzenia. Dopiero napotkane postaci w oszczędnych, nieco zagadkowych słowach zdradzają nam co to za świat, kto go stworzył i co tu właściwie robimy. Ale to wszystko powolutku, pomalutku. Jest też mapa, która nie jest zwykłą mapą. Sami mamy się domyślić, dokąd właściwie mamy się dostać. Po co? Najczęściej po to, żeby przejść gdzieś dalej. I dalej odkrywać, kombinować jak ominąć przeciwników czy rozwiązać zagadki, które pchną nas i całą fabułę o kolejny krok.

Future Unfolding to coś jak sen, z którego się budzimy, i który przez cały dzień nie daje nam spokoju. Zastanawiamy się co właściwie to wszystko znaczy. Dokąd by nas zaprowadził dalej, gdybyśmy się nie obudzili. Gra hipnotyzuje pięknymi, rozmazanymi barwami, graficznymi niedopowiedzeniami, pewną umownością, swobodą działania i zagadkowością.

Są momenty frustracji, kiedy nie możemy znaleźć drogi na kolejną planszę, kiedy zastanawiamy się o co właściwie chodziło tu Autorom, jak zamierzają nas przeprowadzić przez następne akapity tej graficznej opowieści, ale to nie zniechęca. A jeśli, to na tylko na krótką metę. Bo ciekawość zwycięża. Coś jak chęć przewrócenia kolejnej kartki w powieści, którą dawno powinniśmy odłożyć na półkę i zgasić światło, bo już przyłapała nas noc, ale trudno to zrobić, bo jesteśmy znów w ciekawym momencie. A Future Unfolding składa się właśnie przede wszystkim z takich ciekawych momentów. To coś więcej niż gra. Jeśli macie ochotę spróbować czegoś więcej - ten świat na Was czeka.
 

Zobacz także

2024-04-20, godz. 16:09 Infection Free Zone [wczesny dostęp PC] Od niepamiętnych czasów zombiaki były jednymi z ulubionych worków treningowych graczy na całym świecie. Wymyślamy wirusa czy bakterię, infekujemy kilka… » więcej 2024-04-20, godz. 15:59 Rise of the Ronin [PlayStation 5] Sprawa jest prosta jak miecz. Choć tu mamy do czynienia z zakrzywionym, bo japońskim. I do miecza się wszsytko sprowadza, a także włóczni, bagnetu, rewolweru… » więcej 2024-04-20, godz. 15:46 Banishers: Ghosts of New Eden [Xbox Series X] Z uwagi na zatrzęsienie gier do recenzji, Banishers: Ghosts of New Eden musiało poczekać na swoją kolej. I okazało się, że ten akcyjniak z elementami RPG… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 Open Roads [Xbox Series X] Rodzinne relacje nie brzmią atrakcyjnie w kontekście scenariusza gry komputerowej, bo jednak to temat trudny i trzeba umieć go pokazać. Twórcy znanego wszystkim… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 South Park: Snow Day [PC] Ech, South Park. Serial starszy ode mnie i prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjna animacja na świecie. Ciężkie tematy, czasami do granic prymitywny humor… » więcej 2024-04-13, godz. 06:00 Dragon's Dogma II [Xbox Series X] Jest potężna, olbrzymia, chwilami piękna, wciągająca, wypełniona potworami, a chwilami potwornie frustrująca. Dragon's Dogma II, wielka produkcja Capcomu… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Contra: Operation Galuga [Xbox Series X] Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Winter Survival [wczesny dostęp PC] Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się… » więcej 2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej
12345