Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Nie będzie to łatwe. Ale też Future Unfolding nie jest grą łatwą w odbiorze. Pierwszy raz chyba podczas pracy dla Giermaszu mam problem, żeby zaklasyfikować przedmiot recenzji do jakiegoś konkretnego gatunku. W internecie spotkałem się z określeniem "gra eksploracyjna". To chyba najwłaściwsze słowo, ale na pewno nie wyczerpujące tematu. Bo to jest niezwykła gra... Są tytuły ładne, brzydkie. Fajne i niefajne. Ale są też gry, które aspirują do czegoś więcej. Takie właśnie jest Future Unfolding. Niezależna produkcja ze studia Spaces of Play. Wszystko to brzmi bardzo zagadkowo, ale cała produkcja taka jest. Na pewno jest intrygująca. Balansująca na granicy wyobraźni albo snu. No dobra. To jakieś moje wrażenia. Ale co właściwie widzimy, kiedy odpalimy grę?

Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Future Unfolding
Widzimy naszego bohatera. Z góry. Albo bohaterkę. Grafika jest na tyle - może nie niedokładna, co niekonkretna - że można sobie dopowiedzieć samemu: kim właściwie sterujemy? Potem zapoznajemy się właśnie ze sterowaniem. Zapomnijcie o jakimś samouczku. Nie ma czegoś takiego. Sami poznajemy możliwości postaci. Nie jest to nic skomplikowanego, ale to kolejna rzecz, która klasyfikuje Future Unfolding do gier nietypowych. A potem już przemierzamy. Przemierzamy różnokolorowe lasy, które rozmazują się jak na płótnach impresjonistów, przemierzamy równiny, napotykamy różne stworzenia; przyjazne, wrogie i neutralne. I odkrywamy.

Odkrywamy, bo w sumie nie wiemy nic. Nie ma żadnego filmiku wprowadzającego. Żadnych obrazków. Żadnego wprowadzenia. Dopiero napotkane postaci w oszczędnych, nieco zagadkowych słowach zdradzają nam co to za świat, kto go stworzył i co tu właściwie robimy. Ale to wszystko powolutku, pomalutku. Jest też mapa, która nie jest zwykłą mapą. Sami mamy się domyślić, dokąd właściwie mamy się dostać. Po co? Najczęściej po to, żeby przejść gdzieś dalej. I dalej odkrywać, kombinować jak ominąć przeciwników czy rozwiązać zagadki, które pchną nas i całą fabułę o kolejny krok.

Future Unfolding to coś jak sen, z którego się budzimy, i który przez cały dzień nie daje nam spokoju. Zastanawiamy się co właściwie to wszystko znaczy. Dokąd by nas zaprowadził dalej, gdybyśmy się nie obudzili. Gra hipnotyzuje pięknymi, rozmazanymi barwami, graficznymi niedopowiedzeniami, pewną umownością, swobodą działania i zagadkowością.

Są momenty frustracji, kiedy nie możemy znaleźć drogi na kolejną planszę, kiedy zastanawiamy się o co właściwie chodziło tu Autorom, jak zamierzają nas przeprowadzić przez następne akapity tej graficznej opowieści, ale to nie zniechęca. A jeśli, to na tylko na krótką metę. Bo ciekawość zwycięża. Coś jak chęć przewrócenia kolejnej kartki w powieści, którą dawno powinniśmy odłożyć na półkę i zgasić światło, bo już przyłapała nas noc, ale trudno to zrobić, bo jesteśmy znów w ciekawym momencie. A Future Unfolding składa się właśnie przede wszystkim z takich ciekawych momentów. To coś więcej niż gra. Jeśli macie ochotę spróbować czegoś więcej - ten świat na Was czeka.
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345