Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Hell is Us
Hell is Us
Trudno jest rozpocząć tą recenzję. Zdradzając wam kulisy - sam początek zmieniałem dosłownie kilka razy. Bo nie wiadomo, na czym się skupić przy Hell is Us. Mechaniki? Styl? Storytelling? To wszystko schodzi jednak na dalszy plan, gdy patrzysz na przesłanie. Rogue Factor serwuje nam koktajl emocji, które to emocje ciężko nawet określić. Wszystko podbite mocną dawką miej lub bardziej subtelnych nawiązań do rzeczywistości. Jesteśmy zdani na siebie, swoją intuicję, orientację i wiedzę zdobytą podczas eksploracji i rozmów. Jesteśmy samotni w makabrycznym świecie przedstawionym - i to czuć bardzo mocno.

Grę otrzymaliśmy od Ret-All.
Recenzja Hell is Us

Ciężko ten tytuł przyporządkować w jakieś ramy gatunkowe. Ma trochę z soulslike’a, trochę zagadek logicznych, trochę przy eksploracji trzeba się nachodzić, piekielnie ważna jest narracja, ale walka też będzie nam regularnie towarzyszyć. Hell is Us idzie trochę swoją ścieżką, również jeżeli chodzi o wybory dotyczące mechanik. Nie uświadczymy mapki, waypointów czy znaczników prowadzących nas za rękę. W tym ciężkim świecie jesteśmy zdani na siebie, swoją orientację i informacje, które zdobędziemy podczas drogi.

Nie chcę zbyt dużo zdradzać fabularnie, bo warto Hell is Us przeżyć po prostu samodzielnie - zarówno przez, jak i pomimo ciężaru gatunkowego. Powiem tylko tyle, że jesteśmy wrzucani do Hadei, fikcyjnej krainy podzielonej przez wojnę domową. Nasz protagonista wraca tam po latach, aby dowiedzieć się, kim byli jego rodzice i co się z nimi stało. W międzyczasie poznajemy historię tego miejsca, motywacje obu stron konfliktu i skrajnie nieprzyjazne otoczenie. Czeka nas również walka z rozmaitymi stworami, ale to raczej jest takim wypełniaczem bądź przerywnikiem, niż naszą główną aktywnością.

Nie wiem, czy można powiedzieć, że ta gra jest ładna. Starannie wykonana, z dopracowanymi detalami - w tym względzie ten przymiotnik pasuje, ale biorąc pod uwagę poziom, to trafne określenie, makabry to nie można powiedzieć, że to jest „ładne”. Twórcy nie oszczędzali nam, jeżeli chodzi o bardzo dobitne ukazanie świata. Nie jest to na pewno tytuł dla tych, którzy takich scen wolą sobie oszczędzać. Nie jest to jednak żadne przerysowane, horrorowe gore, lecz brutalne przedstawienie spowitej wojną rzeczywistości.

To nie jest tytuł, który włączasz, kiedy masz ochotę na lekką rozgrywkę. To nie jest gra dla wszystkich. To ciężkie gatunkowo doświadczenie, pełne odwołań, bólu i alegorii. W wielu recenzjach pojawia się hasło, że to jest gra, która zostaje. I ja się z tym zgadzam. Hell is Us uderza emocjami. Na początku to mogą być szok, smutek czy nawet momentami może strach, lecz wszystko potem blednie, kiedy uświadamiamy sobie, że fikcja tutaj nie jest aż tak „fikcyjna”. Tak samo, jak ciężko się pisało tą recenzję, tak ciężko ocenić tą grę. Bo czy skupić się na mechanikach, wyglądzie, czy może jednak na tym, co góruje nad wszelkimi aspektami rozgrywki, czyli historią i emocjami? Jedno jest pewne - to jedyny w swoim rodzaju tytuł, który warto doświadczyć. I za samo to - 9 na 10.
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345