Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Folly Of The Wizards
Folly Of The Wizards
Z bajecznie kolorkowego intro dowiemy się, że świat nawiedziły złe potwory, więc wieśniacy zwrócili się o pomoc do czarowników. Ci, wiadomo, załatwili temat - ale, (wiadomo) wygnane niegdyś plugastwo podnosi plugawy łeb. A jego pogromcy już się zestarzeli i zdziadziali, więc zostaje tylko młoda uczennica, która musi - skacząc, strzelając, unikając pocisków, zbierając fanty z mapy - po raz kolejny pokazać tym wszystkim chmurkom, robalom, dziwnym garnkom gdzie raki zimują. Fakt: chmurki czy garnki to nie jest standardowy plugawy bestiariusz, ale twórcy gry Folly of the Wizards starali się bardzo temat potraktować z przymrużeniem oka. Ale, żeby aż tak? Żeby zmienić "żelazny" przycisk odpowiadający za skok, przez co skończył nam się słownik wyrazów brzydkich?

Otrzymaliśmy bezpłatny egzemplarz recenzencki tego produktu od game.press.

Ludzie, jak można graczom zrobić coś takiego?! Od dawien dawna już w prastarych księgach zapisano, że przycisk odpowiedzialny na padzie za skok ZAWSZE jest pod kciukiem - czy zwie się A, B, X, to masz go Drogi Graczu ZAWSZE na dole i tyle. "Zawsze? To potrzymajcie nam piwo"... musieli pewnie pomyśleć twórcy Folly of the Wizards i stwierdzili, że teraz będzie pod prawym palcem wskazującym i bumperem na padzie. No jasne, ta uczennica czarownika jest niezdarna i w ogóle, ale takie, sprzeczne z tradycją umieszczenie przycisku odpowiadającego za kluczową mechanikę to, powiedzmy, dosyć odważna decyzja deweloperska. Powodująca niejeden niechciany zgon, bo jak wiadomo, "przyzwyczajenie drugą naturą człowieka" i w sytuacjach podbramkowych nie raz, nie dwa człowiek wciska skok, a tu nic się nie dzieje - bo to nie ten przycisk no!

Oczywiście - da się nauczyć, zmusić mózg do zaakceptowania, że sterowanie jest inne od standardowego. Podobnie jest zresztą ze strzałem, kolejną ważną mechaniką w tej "rogalikowej" grze. Człowiek ma wrażenie, że celowanie jest minimalnie nieprecyzyjne. Znowu, ma to swój fabularny sens, gdy amunicją są jakieś gluty, kulki, małe chmurki czy co tam i może mieć pewną bezwładność - ale sytuacja, że stoisz graczu blisko przeciwnika i analogowym stickiem starasz się tym celowniczkiem precyzyjnie sterować a tu nic i dostajesz sam jakąś kulką... cóż, w Folly of the Wizards to się zdarza. Choć, można to zrzucić na naszą niezdarność gracza.

Być może kombinacja tych dwóch powodów sprawia, że z początku Folly of the Wizards wydaje się grą dosyć trudną, zgony następują często - a tu mamy do czynienia z "rogalikiem", w którym restart oznacza całkowite wyzerowanie postępu. Żadnych "umiejek", które zostają, nic z tych rzeczy. Przy czym, ponieważ nasze pierwsze rozgrywki trwały dosłownie po kilka minut, to w sumie nie było takie bolesne. I trzeba przyznać, że syndrom "to jeszcze raz, teraz pójdzie lepiej" w Folly of the Wizards da się wyczuć, a to ważne, żeby w takiej produkcji coś takiego osiągnąć.

Jednak, ostatecznie ta gra jawi się jako propozycja dla naprawdę zdeklarowanych fanów gatunku. Bo wielu może zwieść owa kolorkowa oprawa graficzna - naprawdę ładnie ten tytuł wygląda zresztą - a okaże się, że ginie się tu zbyt często i nie robi postępu tak szybko, jak by można oczekiwać. Więc nie zdziwi nas, gdy ktoś się od Folly of the Wizards kompletnie odbije - i wtedy będzie "crap-jeden-na-dziesięć". Trudno tę produkcję ocenić, ale przy założeniu, że jesteście naprawdę wytrwali, to nota może oscylować w granicy nieco powyżej przeciętnej. Ale trzeba przyznać, że można mieć frajdę z rozgrywki a twórcy przygotowali całkiem sporo zawartości, o ile będziecie mieli determinację, żeby ją odkryć.

Ocena: 6,5/10 [ale tylko jeżeli bardzo lubicie gatunek]
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345