Wpisuje się w klasyczne ramy oparte na kontraście trzech części o odmiennym charakterze. Wczoraj, 16 lutego 2024 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza zabrzmiał po raz pierwszy Koncert skrzypcowy Zbigniewa Bagińskiego – kompozytora bardziej znanego na świecie niż w Polsce, zwłaszcza w rodzinnym Szczecinie.
Jestem wdzięczny Filharmonii, że mogłem usłyszeć swój utwór w mieście, w którym zaczynałem nauki muzyczne, na dodatek w 75. rocznicę moich urodzin – powiedział Zbigniew Bagiński.
- Byłem zaskoczony reakcją publiczności. To się bardzo rzadko zdarza, żeby na utwór, w końcu nieznany – przecież pierwszy raz tu grany, była taka burzliwa i spontaniczna reakcja. Tak że jestem bardzo szczęśliwy – uzupełnił kompozytor.
Koncert nadzwyczajnie wykonała skrzypaczka Maria Sosnowska-Sakowska.
- Nie było to proste zadanie, ale starałam się odwzorować zamysł kompozytora, który polegał na tym, że w pierwszej części skrzypce są instrumentem orkiestry, w drugiej części – skrzypce solo z orkiestrą, a trzecia część opowiada o tym, jak skrzypce „walczą” z orkiestrą. I próbowałam to przełożyć na to, jak sama gram na co dzień z tą orkiestrą – jestem częścią tej orkiestry. Było to specyficzne i bardzo wzbogacające doświadczenie – powiedziała skrzypaczka.
Równie doskonale wybrzmiał Koncert wiolonczelowy nr 1 Grażyny Bacewicz w interpretacji Zuzanny Sosnowskiej, która na bis wykonała z siostrą, Marią drugą część „Zingaresca” z czteroczęściowego duetu Erwina Schulhoffa.
- Bardzo się cieszymy, że miałyśmy możliwość zagrania razem, a przy tym zrobienia niespodzianki na koncercie, żeby jeszcze czymś zaskoczyć publiczność, więc obie chciałyśmy dostarczyć słuchaczom jak najwięcej – podsumowała wiolonczelistka.
Orkiestrą symfoniczną doskonale dyrygował Szymon Bywalec – jeden z najwybitniejszych specjalistów muzyki współczesnej w kraju, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Orkiestry Muzyki Nowej, z którą dokonał kilkudziesięciu światowych i polskich prawykonań zarejestrowanych na wielu płytach. Artysta przypomniał ponadto kompozycję „Dalal” Petera Hindertüra i Poemat symfoniczny „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała” op. 28 Richarda Straussa.
Zobacz także
![](../serwis_informacyjny/pliki/2021/2021-08-19_162936770410.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-19_1637316143_740819.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-18_1637257169_740697.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-18_1637252796_740690.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-16_163708983110.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-16_163706529910.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-15_163697876210.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-14_163687401710.jpg)
![](../serwis_informacyjny/pliki/2020/2020-06-06_159143542810.jpg)
![](serwis_informacyjny/pliki/2021/thumb_480_0/2021-11-13_1636817252_739744.jpg)