SKALPEL tworzą Marcin Cichy i Igor Pudło. Od początku swojej działalności datowanej na drugą połowę lat 90. muzycy przeszli długą i imponującą drogę rozwoju przez niemal wszystkie formy charakterystyczne dla projektów jazzowych. Prapoczątek ich profesjonalnej aktywności muzycznej związany był z polską sceną hip-hopową. Cichy był współzałożycielem wytwórni Blend Records, nakładem której ukazało się kilka kultowych rapowych i okołorapowych tytułów. Pudło zaś przez wiele lat pisał recenzje do „Klanu”, najważniejszego wówczas polskiego magazynu rapowego.
Muzycznie obaj artyści najlepiej czuli się w roli producentów instrumentalnego hip-hopu, czerpiącego z jazzowych korzeni tej muzyki. Ówczesna metoda duetu opierała się na technice precyzyjnego samplingu, zwanego cut and paste – „wytnij i wklej”. Cichy i Pudło przesłuchiwali tysiące płyt, wynajdując na nich nie tylko pojedyncze dźwięki, ale i całe partie solowe, aby z wyszukanych fragmentów budować nowe kompozycje, brzmiące w efekcie jak jazzowy big band.
SKALPEL płytą Polish Jazz EP zrealizowaną z sampli pochodzących z polskich nagrań jazzowych z lat 60. i 70. potwierdził swoją światową klasę, co zaowocowało kontraktem z jedną z najważniejszych wytwórni w historii muzyki alternatywnej, brytyjską Ninja Tune.
Artyści nie stronią również od eksperymentów, nowatorskich rozwiązań i niskich pokłonów w stronę klasyki polskiego jazzu. Niezależnie jednak od tego, czy decydują się na kooperację, czy własne siły, cały czas reprezentują doskonały poziom, rozwijając unikatowy styl XXI wieku.
Muzycznie obaj artyści najlepiej czuli się w roli producentów instrumentalnego hip-hopu, czerpiącego z jazzowych korzeni tej muzyki. Ówczesna metoda duetu opierała się na technice precyzyjnego samplingu, zwanego cut and paste – „wytnij i wklej”. Cichy i Pudło przesłuchiwali tysiące płyt, wynajdując na nich nie tylko pojedyncze dźwięki, ale i całe partie solowe, aby z wyszukanych fragmentów budować nowe kompozycje, brzmiące w efekcie jak jazzowy big band.
SKALPEL płytą Polish Jazz EP zrealizowaną z sampli pochodzących z polskich nagrań jazzowych z lat 60. i 70. potwierdził swoją światową klasę, co zaowocowało kontraktem z jedną z najważniejszych wytwórni w historii muzyki alternatywnej, brytyjską Ninja Tune.
Artyści nie stronią również od eksperymentów, nowatorskich rozwiązań i niskich pokłonów w stronę klasyki polskiego jazzu. Niezależnie jednak od tego, czy decydują się na kooperację, czy własne siły, cały czas reprezentują doskonały poziom, rozwijając unikatowy styl XXI wieku.