Opera na Zamku w Szczecinie od ponad dekady zaprasza w niedzielę Palmowa na Koncert Wielkopostny. Tym razem w wykonaniu Chóru i Orkiestry Opery na Zamku usłyszeć można było "Stabat Mater" Charlesa Gounoda oraz "Requiem for the Living" Dana Forresta. Orkiestrę i Chór Opery na Zamku poprowadziła Małgorzata Bornowska, z którą przed koncertem rozmawiała Małgorzata Frymus.
Średniowieczna sekwencja Stabat Mater wprowadzona przez Kościół katolicki do liturgii i wykonywana w czasie Wielkiego Postu od wieków inspiruje artystów. Temat ten podjął również francuski kompozytor Charles Gounod. Jego fascynacja twórczością mistrzów przeszłości – Jana Sebastian Bacha czy Wolfganga Amadeusza Mozarta znalazły swoje odbicie w zainteresowaniu muzyką religijną. Powstałe w 1867 r. Stabat Mater to mało znany, jednoczęściowy utwór na chór mieszany, orkiestrę i organy z dedykacją na partyturze „dla mojego przyjaciela Hectora Berlioza”.
Requiem for the Living skomponowane w 2013 r. przez Dana Forresta – amerykańskiego kompozytora młodego pokolenia, uznawane jest za jedno z największych dzieł muzycznych XXI wieku. Forrest zastosował w kompozycji pomysłowe rozwiązania rytmiczne oraz wprowadził innowacyjne i zaskakujące zmiany, m.in. w łacińskie teksty wplótł mszalne cytaty i fragmenty ze Starego Testamentu w języku angielskim. Kompozycja stanowiąca rodzaj modlitwy o pokój oraz wytchnienie dla żyjących i zmarłych ma przynieść ukojenie dla bólu, żalu i smutku trawiącego współczesnego człowieka. Pełen dynamizmu utwór zachwyca optymistyczną i radosną melodyką. Jeden z fragmentów Requiem – Pleni sunt caeli et terra gloria tua (Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej) inspirowany jest obrazami z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.
Średniowieczna sekwencja Stabat Mater wprowadzona przez Kościół katolicki do liturgii i wykonywana w czasie Wielkiego Postu od wieków inspiruje artystów. Temat ten podjął również francuski kompozytor Charles Gounod. Jego fascynacja twórczością mistrzów przeszłości – Jana Sebastian Bacha czy Wolfganga Amadeusza Mozarta znalazły swoje odbicie w zainteresowaniu muzyką religijną. Powstałe w 1867 r. Stabat Mater to mało znany, jednoczęściowy utwór na chór mieszany, orkiestrę i organy z dedykacją na partyturze „dla mojego przyjaciela Hectora Berlioza”.
Requiem for the Living skomponowane w 2013 r. przez Dana Forresta – amerykańskiego kompozytora młodego pokolenia, uznawane jest za jedno z największych dzieł muzycznych XXI wieku. Forrest zastosował w kompozycji pomysłowe rozwiązania rytmiczne oraz wprowadził innowacyjne i zaskakujące zmiany, m.in. w łacińskie teksty wplótł mszalne cytaty i fragmenty ze Starego Testamentu w języku angielskim. Kompozycja stanowiąca rodzaj modlitwy o pokój oraz wytchnienie dla żyjących i zmarłych ma przynieść ukojenie dla bólu, żalu i smutku trawiącego współczesnego człowieka. Pełen dynamizmu utwór zachwyca optymistyczną i radosną melodyką. Jeden z fragmentów Requiem – Pleni sunt caeli et terra gloria tua (Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej) inspirowany jest obrazami z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.