Koncert „The Penderecki Trio”, którego światową premierę usłyszą Państwo w piątek, 26 marca 2021 roku o godzinie 20.00, m.in. na internetowej stronie prestiżowego Lincoln Center, zarejestrowany został 12 marca br. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Wieczór był niezwykły, przejmujący, niezapomniany... Kolejny, który przypieczętował piękno muzyki Krzysztofa Pendereckiego w doskonały sposób przechodzącej próbę czasu. Był także wzruszający, wszak przeszyty świadomością, że kompozytor zmarł 29 marca 2020 roku.
„The Penderecki Trio” otworzyło muzyczną ucztę „Chaconną” stanowiącą nierozerwalne ogniwo monumentalnego „Polskiego Requiem” Mistrza, dedykowaną papieżowi Janowi Pawłowi II w roku Jego śmierci, 2005. Dzieło napisane na orkiestrę smyczkową doczekało się niezliczonej liczby wykonań w różnorodnych transkrypcjach. W Szczecinie zabrzmiało w wizji koreańskiego twórcy JaeJoona Ryu, którą zinterpretowało Trio tworzone przez pianistę Andrzeja Wiercińskiego, skrzypka Mateusza Makucha i wiolonczelistę Claudio Bohórqueza. Instrumentaliści przedstawili także Trio fortepianowe c-moll op. 101 Johannesa Brahmsa oraz Trio fortepianowe nr 4 e-moll op. 90, B. 166, Dumki Antonina Dvořaka. Dobór repertuaru bezsprzecznie łączył się z fascynacją Mistrza Pendereckiego XIX-wiecznymi kompozytorami z Czech i Niemiec. Wieczór zamknęli wykonaną na bis „Chaconną”, nawiązującą zarówno do barokowej formy polifonicznych wariacji, jak i do ich odmiany klasyczno-romantycznej. Przekształcali tematy, które zgodnie z intencją największego kompozytora naszych czasów, łączyli w grupy tworzące symetryczną formę ABA.
Pomysł Elżbiety Pendereckiej utworzenia „The Penderecki Trio” w składzie tych muzyków, podkreślił wagę twórczości Krzysztofa Pendereckiego, a Trio stało się interpretatorem spuścizny Maestro.
„The Penderecki Trio” otworzyło muzyczną ucztę „Chaconną” stanowiącą nierozerwalne ogniwo monumentalnego „Polskiego Requiem” Mistrza, dedykowaną papieżowi Janowi Pawłowi II w roku Jego śmierci, 2005. Dzieło napisane na orkiestrę smyczkową doczekało się niezliczonej liczby wykonań w różnorodnych transkrypcjach. W Szczecinie zabrzmiało w wizji koreańskiego twórcy JaeJoona Ryu, którą zinterpretowało Trio tworzone przez pianistę Andrzeja Wiercińskiego, skrzypka Mateusza Makucha i wiolonczelistę Claudio Bohórqueza. Instrumentaliści przedstawili także Trio fortepianowe c-moll op. 101 Johannesa Brahmsa oraz Trio fortepianowe nr 4 e-moll op. 90, B. 166, Dumki Antonina Dvořaka. Dobór repertuaru bezsprzecznie łączył się z fascynacją Mistrza Pendereckiego XIX-wiecznymi kompozytorami z Czech i Niemiec. Wieczór zamknęli wykonaną na bis „Chaconną”, nawiązującą zarówno do barokowej formy polifonicznych wariacji, jak i do ich odmiany klasyczno-romantycznej. Przekształcali tematy, które zgodnie z intencją największego kompozytora naszych czasów, łączyli w grupy tworzące symetryczną formę ABA.
Pomysł Elżbiety Pendereckiej utworzenia „The Penderecki Trio” w składzie tych muzyków, podkreślił wagę twórczości Krzysztofa Pendereckiego, a Trio stało się interpretatorem spuścizny Maestro.
Non omnis moriar.