W Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza zabrzmiały w piątek, 24 listopada 2024 niezwykle liryczne dzieła nie tylko na wiolonczelę. Grała orkiestra szczecińskich symfoników pod batutą greckiego dyrygenta i pianisty Korniliosa Michailidisa.
Podczas koncertu licznie zgromadzona publiczność usłyszała Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego z 1938 roku i III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Kompozytor napisał ją już jako dojrzały twórca u szczytu swoich możliwości. Utwór budził entuzjazm nie tylko ze względu na samą melodyjność, ale także z uwagi na żywe barwy orkiestry i niezwykłą elastyczność rytmiczną.
Podczas koncertu licznie zgromadzona publiczność usłyszała Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego z 1938 roku i III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Kompozytor napisał ją już jako dojrzały twórca u szczytu swoich możliwości. Utwór budził entuzjazm nie tylko ze względu na samą melodyjność, ale także z uwagi na żywe barwy orkiestry i niezwykłą elastyczność rytmiczną.
Clou wieczoru stanowił Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 Roberta Schumanna napisany u schyłku życia kompozytora, który nie doczekał jego premiery w Lipsku w 1860 roku. Przez wiele lat dzieło było całkowicie zapomniane, dopóki wielki Pablo Casals nie spopularyzował go ponownie w XX wieku.
W Szczecinie Koncert brawurowo wykonał Michał Balas – 23-letni polski wiolonczelista mieszkający w Bazylei uznany za jednego z wiodących muzyków swojego pokolenia. Jego gra przyciąga tłumy melomanów. Koncertuje z ogromnym powodzeniem m.in. w słynnych: Filharmonii Berlińskiej, wiedeńskiej Musikverein, Herkulessaal w Monachium, Stadtcasino w Bazylei oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W 2020 roku założył zespół kameralny ze skrzypkiem Wojciechem Niedziółką i pianistą Mikołajem Woźniakiem, z którymi występuje na renomowanych festiwalach muzycznych m.in. w Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Polsce. Młodzi artyści regularnie nagrywają również utwory kameralne.
Jest stypendystą Fundacji LYRA, Szwajcarskiej Fundacji Młodych Muzyków oraz Akademii Muzycznej w Bazylei. Obecnie studiuje na kierunku Master of Arts w Musik Akademie Basel w klasie prof. Danjulo Ishizaki. Wcześniej jego mentorem był słynny prof. Stanisław Firlej.
Gra na instrumencie z 1718 roku, zbudowanym przez Carlo Antonio Testore'a, o którym – między innymi, mówił w wywiadzie udzielonym po gorąco oklaskiwanym koncercie w Złotej Sali Filharmonii w Szczecinie.